درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

عادات غذایی جدید پس از جراحی بای پس معده

مهسا محمدی | شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

عادات غذایی جدید چگونه ایجاد می‌شود؟


تغییرات در سیستم گوارشی شما منجربه آن می شود که شما در هر وعده چه اندازه می توانید بخورید و بیاشامید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و اطمینان از این که شما مواد مغذی که نیاز دارید را دریافت کرده اید موارد زیر را به دقت دنبال کنید.


حجم غذای در هروعده کم باشد:

بلافاصله بعد از عمل بای پس معده شما تنها تحمل نگهداری یک انس یا ۲۸ تا ۳۰ گرم غذا را دارد. اگرچه به دلیل خاصیت ارتجاعی معده در انتهای ماه سوم شما ممکن است قادر به خوردن یک تا یک و نیم فنجان غذا در هر وعده باشید .

خوردن بیش از حد نه تنها کالری بیش از حد نیاز بدن شما می رساند بلکه ممکن است موجب درد و تهوع و استفراغ گردد. سپس مطمئن باشید که فقط مقادیر توصیه شده را میل نمایید و قبل از آنکه احساس سیری کنید دست از غذا خوردن بکشید.


آرام و آهسته بخورید و بیاشامید:

خوردن و آشامیدن سریع ممکن است موجب سندرم دامپینگ شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که غذاها و مایعات به سرعت و بیش از حد نرمال وارد روده کوچک شوند. علائم این سندرم عبارتند از: تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه و تعریق .

برای جلوگیری از سندرم دامپینگ غذاها و مایعات کم چرب و کم شیرین را انتخاب نمائید، آهسته بخورید و آرام بیاشامید. مایعات را ۳۰ دقیقه قبل یا بعد از هر وعده غذایی میل کنید. برای خوردن هر وعده غذایی حداقل ۳۰ دقیقه وقت صرف نمایید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای نوشیدن یک فنجان مایع زمان در نظر بگیرید. از خوردن غذاهای پرچرب و شیرین مانند سودای معمولی، آبنبات، شکلات و بستنی بپرهیزید.


غذاها را کامل بجوید:

سوراخ جدیدی که معده شما را به روده کوچک متصل می نماید خیلی کوچک است و قطعات بزرگتر غذا می تواند آن را مسدود نماید. این انسداد موجب می شود که غذا نتواند از معده خارج شده و وارد روده گردد و این امر ممکن است منجر به استفراغ، تهوع و دردهای شکمی شود. پس تکه های کوچکی از غذا را مصرف نموده و تا حدی بجوید که به شکل پوره های غلیظ درآید و سپس آن را ببلعید. اگر نمی توانید غذا را خوب بجوید و کاملا نرم کنید از بلعیدن آن خودداری فرمائید.


مایعات را در بین وعده های غذایی میل نمائید نه همراه آن:

نوشیدن مایعات همراه با غذا می تواند موجب درد ، تهوع و استفراغ شود درست مثل سندرم دامپینگ. همچنین نوشیدن زیاد مایعات همراه با غذا یا نزدیک آن می تواند سبب احساس سیری کاذب شود و در نتیجه شما نمی توانید غذای کافی دریافت نمائید و بدین ترتیب مواد مغزی لازم به بدن شما نمی رسد. جهت جلوگیری از کم آبی بدن روزانه ۶ تا ۸ فنجان مایعات توصیه می شود.


غذاهای جدید را همزمان تجربه نکنید:

بعد از جراحی برخی غذاها ممکن است موجب تهوع، درد و استفراغ شوند یا ممکن است سوراخ معده به روده را مسدود کنند. توانایی تحمل غذاها از فردی به فرد دیگر متفاوت است .

غذای جدیدی را که امتحان می کنید قبل از بلعیدن خوب بجوید. اگر غذایی موجب ناراحتی شما شد دیگر آن را نخورید. با گذشت زمان شما ممکن است بتوانید آن غذا را تحمل کنید غذاها و مایعاتی که معمولا می توانند ناراحتی ایجاد کنند شامل: گوشت، نان، ماکارانی، برنج، سبزیجات پخته، شیر و نوشابه های کربنات دار می شود.

مصرف ویتامین و مکمل های معدنی توصیه شده را فراموش نکنید:

بعد از جراحی بدن شما مواد مغذی اصلی را به سختی جذب می نماید چراکه معده شماو قسمتی از روده کوچک شما بای پس شده اند. برای جلوگیری از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، سعی کنید به طور منظم ویتامین ها و مکمل های معدنی را مصرف نمائید. این مکمل ها شامل مولتی ویتامین، مولتی مینرال، کلسیم، آهن، ویتامین ب ۱۲و ویتامین د می‌باشند.

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی