درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

مهسا محمدی | يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

:24 ساعت اول


یکنفر هنگام شب باید جهت مراقبت همراه شما باشد. 


چگونه قرار گرفتن در بستر:


در خلال 3 هفته اول بعد از جراحی ؛ سعی نمایید که بجای به پهلو خوابیدن ؛ به پشت بخوابید. هدف آنست که پروتزهای شما در خلال روند التیام اولیه در بهترین محل خود قرار گیرند. چنانچه  نمی توانید  روی پشت بخوابید ، در اینصورت در وضعیت راحت دیگری بغیر از به شکم خوابیدن ؛ قرار بگیرید.


سوتین طبی


سوتین طبی شما به مثابه پانسمان عمل میکند بطوریکه سینه ها و پروتزها را در بهترین وضعیت نگاه میدارد. سعی نمایید  برای 4 هفته بصورت تمام وقت (24 ساعته)  سوتین طبی خود را ببندید. تا زمانیکه پزشکتان اجازه نداده است ، سوتین خود را تمام مدت شبانه روز ببندید.


استحمام


شما می توانید 3روز بعد از عمل جراحی استحمام نمایید. در زمان استحمام در آوردن سوتین منعی ندارد.

زمان کشیدن بخیه ها


اگر بخیه های جذبی برای شما زده شده است ، خودشان جذب می شود نیازی به برداشتن ندارند ولی در صورت استفاده از بخیه های غیرقابل ؛ بخیه ها یک هفته بعد از عمل جراحی کشیده می شوند.

فعالیت بدنی


بعد از عمل جراحی ، حداقل برای مدت دو هفته از بلند کردن اشیا ؛ بلند کردن دست و یا تحت فشار قرار گرفتن عضلات قفسه سینه خودداری نمایید. همچنین برای مدت دو هفته  از وارد آمدن هر گونه فشار مستقیم به قفسه سینه پرهیز کنید. شما می توانید استحمام کنید ، بنشینید و تلویزیون ببینید و غیره . شما می توانید هر فعالیتی که باعث درد و ناراحتی ناحیه عملتان نشود ، انجام دهید. اجازه دهید بدنتان به شما بگوید که چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید.

کمپرس یخ


سرما یا کمپرس یخ تورم ، کبودی و درد را کاهش میدهد.خرده یخ را در کیسه های زیپ دار قرار داده روی سینه خود قرار دهید. مدت قرار دادن کیسه یخ باید آنقدر باشد که سرمای آن موجب ناراحتی شما نگردد.

استعمال دخانیات


مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون در عروق پوستتان میشود ؛ لذا توصیه میشود که در 15 روز اول بعد از عمل جراحی به هیچ وجه  سیگار نکشید.

مصرف الکل


الکل عروق خونری را متسع می سازد و ممکن است با مصرف الکل احتمال خونریزی بعد از عمل افزایش یابد. لذا تا قطع مصرف داروهای مسکن و ضد درد که خود از عوامل تشدید خونریزی هستند از مصرف الکل پرهیز نمایید.

تورم و درد


انتظار قدری ناراحتی بعد از عمل را باید داشته باشید بویژه اگر پروتز زیر عضله شما قرار داده شده باشد. با مصرف منظم داروهای ضد درد و مسکن درد و ناراحتی شما به حداقل می رسد.

رانندگی


چنانچه پروتز سینه زیر عضله قرار داده شده است , مشروط بر آنکه فرمان اتومبیل شما هیدرولیک باشد  یک هفته بعد از عمل می توانید رانندگی نمایید ولی بیاد داشته باشید که فرمان اتومبیل را در نیمه پایین آن بگیرید بدین ترتیب به عضلات روی پروتز فشار کمتری وارد می آید.

ورزش


شما می توانید ظرف چند روز بعد از عمل جراحی پیاده روی سبک داشته باشید ولی تا 6 تا 8هفته بعد از عمل جراحی از انجام ورزشهای آئروبیک پرهیز نمایید.


فعالیت جنسی


شما درصورتیکه  در لمس دردی نداشته باشید و به عبارت دیگر بدنتان اجازه دهد میتوانید فعالیت جنسی داشته باشید (به بخش فعالیت بدنی رجوع کنید). 


آفتاب گرفتن


چنانچه اسکار ( محل جراحی) تازه در مقابل نورخورشید قرار بگیرد  تمایل به تیره شدن دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا این تیرگی برطرف شود. بدلیل آنکه بدنبال عمل جراحی ؛ قدری بیحسی در سینه ها ایجاد میشود لذا ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید و متوجه آن نگردید.


برگشت به سرکار


معمولا" بیماران بعد از 2-1 دو هفته بعد از عمل می توانند به سرکار خود باز گردند یا اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشند با این وجود بدلیل تفاوتهایی که در روند التیام زخم در افراد مختلف وجود دارد ممکن است گاها" تا یکماه کامل نیاز به پرهیز از فعالیتهای اجتماعی باشد.


اصول کلی مراقبت از زخم

روند ترمیم زخم حدود 1 سال بطول می انجامد، در ابتدا پس از عمل ، زخم ظاهر خوبی دارد . پس از گذشت حدود 1 الی 2 ماه زخم قرمز تیره شده و به سمت ارغوانی شدن تغییر رنگ می دهد ، زخم از سطح پوست برجسته شده و بدترین شکل زخم حدود 5-3 ماه پس از عمل خواهد بود . پس از این مدت زمان زخم تدریجا به سمت کم رنگ شدن رفته و سطح زخم مسطح می شود بطوریکه حدود یکسال پس از عمل ، فقط خط باریکی به جا می ماند. بنابراین برای رویت نتیجه بایستی یک سال صبر کرد.


  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی