درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

ویژگی های یک سایت خوب تجاری!

مهسا محمدی | سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

پرتال اینترنتی باید مخاطب مدار باشد.

یکی از ابتدایی ترین انتظاراتی که از یک سایت اینترنتی می شود داشت، مخاطب مداری پرتال است. یک سایت، در دنیای اینترنت، باید مانند یک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و تلاش کند برای حفظ و نگهداری این مخاطب. اگر پرتالی به هر دلیلی، قادر به حمایت از مخاطبان خود و شناسایی راه هایی برای حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد ، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد. حفظ مخاطب و ارتقای آن، بدیهی ترین اصلی است که در چشم انداز پرتال های اینترنتی موفق، مشاهده می شود. سایت های بزرگ اینترنت، از هر تلاشی برای حفظ مخاطب خود فروگذاری نمی کنند.

چند زبانه بودن و تشخیص نیازهای مخاطبان : ویژه گی یک سایت خوب

 ارائه سرویس های مختلف و فراهم کردن بسترهایی برای ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجسته ترین رفتار سازمانی پرتال های موثر وب در یک دهه اخیر بوده است. مخاطب را باید حفظ کرد و به نیازهای آن پاسخ داد. اگر مخاطبی به سایت ای میل ارسال کند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشیه ای و غیر مرتبط در فضای سنتی ارجاع دهید، در واقع شانس مشاهده مجدد سایت توسط این مخاطب را از دست خواهید داد. 

اگر به یک نشانی پست الکترونیک، مخاطبی مکاتبه کند و ای میل برگشت بخورد، وجهه سایت مورد تردید قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخی از سایت های دولتی ایران نیز، چنین موضوعی به وفور مشاهده می شود. پرتالی که صفحه ارتباط با ما الکترونیکی نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهویه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرینت نداشته باشد و بارگذاری صفحات، کند و تک زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداری با مشکل جدی مواجه خواهند بود. سایتی که قصد دارد آگهی اینترنتی دریافت کند، اما قادر نیست تا یک پست الکترونیکی مشخصی برای این کار تعبیه کند و با مخاطبان رایزنی بکند و فضای مشخصی در پرتال برای آگهی ثابت و چرخشی در نظر نگرفته باشد، نمی تواند درآمد زایی کند. از سویی، پرتالی که بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به تولید محتوای پراکنده در سایت اهتمام می ورزد، مثال دیگری از سایت های بی تدبیر هستند.

 سایت هایی که مخاطب را نمی شناسند و در واقع، دنیای اینترنت را شلوغ کرده اند. حتی اگر سایت اینترنتی مربوط به یک شرکت خدماتی کوچک راه اندازی می کنید، باید تلاش کنید تا اطلاعاتی در پرتال ارائه شود که خواننده را برای ارتباط با شرکت ترغیب و تشویق کند. مثلا اگر در زمینه خدمات بیمه و مالیات فعالیت دارید، اصلا بد نیست که فایل های اطلاعاتی و خواندنی درباره مبانی بیمه و مالیات و مسائل ضروری که همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتی پرتال ارائه کنید. با این کار، در موتورهای جست وجو نیز نمایه می شوید و بیننده درخواهد یافت که با مجموعه ای علمی و صاحب اطلاع طرف هست. 

هر کسب و کار پیش پا افتاده و عادی در دنیای سنتی را می توان با اطلاعات جامع و ابزارهای مالتی مدیا، به پرتالی پر مخاطب و کسب و کاری فعال در دنیای وب مبدل کرد. تنها باید راه و رسم کسب و کار آنلاین را خوب بدانید و به مشتری و مخاطبان احترام بگذارید. تفاوت مشتری سنتی با مشتری آنلاین آن است که مشتری سنتی، معمولا از یک شهر و شهرهای اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه می کند اما در دنیای مجازی، کاربری از کشور برزیل یا چین نیز می تواند مشتری بالقوه یا بافعل شما باشد. 

پس باید به همه این مخاطبان توجه کنید. برای همین است که همواره پیشنهاد می کنیم، حداقل یک صفحه برای معرفی پرتال به زبانی غیر از فارسی (انگلیسی) در پرتال راه اندازی کنید تا مخاطبان غیر فارسی زبانی که اتفاقی به پرتال مراجعه کرده اند نیز، از کلیات خدمات شما اگاه شوند. شاید مخاطب آینده شما شوند..  پس تلاش کنید تا هر سایتی با هر هدفی که راه اندازی می کنید، مخاطب مدار باشید و ابزارها و روش هایی خلاقانه برای تعامل با کاربران و حفظ ارتباط با آن ها بر اساس مواردی که در بخش های دیگر کتاب به آن اشاره می شود، در دستور کار قرار دهید. اینکه بخش contact us و حتی about us باید اطلاعات خوبی برای معرفی سایت و ابزارهایی برای ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سایت داشته باشد، مسائلی است که همواره تئوریسین های طراحی وب به آن اشاره می کنند و باید مد نظر قرار بگیرد. همه این مسائل کوچک، المان هایی از وجهه موفق یک سایت خوب است. 

ویدئویی که در زیر ارائه شده است، به زبانی ساده و آسان، نکات بسیار مهم در مدیریت وب سایت برای تازه واردن به کسب و کار اینترنت آموزش داده می شود. نکاتی که در این ویدئو ارائه شده است در واقع توسط یک فرد با تجربه به زبان انگلیسی در دسترس می باشد.

 پرتال اینترنتی باید چند زبانه باشد. 

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اقلا شش زبان در دنیا، زبان های زنده و متداول است. زمانی، زبان چینی را اصلا مردم نمی شناختند و علاقه ای هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتی کسب و کار چینی و Made in China  دنیا رو به فزونی گذاشت، دنیا به این نتیجه رسید که برای ارتباط با یک و نیم میلیارد نفر، بد نیست که زبان چینی که کاربرد فزاینده ای در صنعت و کسب و کار دارد، یادبگیرد. 

اکنون، پرتال های معروف و مشهور و پر مخاطب خبری و خدماتی و غیر خدماتی وب، نسخه ای به زبان چینی نیز در اختیار دارند. چین واقعیتی است در دنیای سنتی و حتی در دنیای دیجیتال. اگر کسب و کاری دارید که مخاطبانش، بدون مرز هستند و هر نقطه ای از جهان، می تواند مخاطب شما باشد (مانند سایت های خبری، اطلاع رسانی، معرفی محصول و امثالهم)، نسخه چینی برای پرتال شما می تواند نقش برگ برنده را ایفا کند. پرتالی که فقط به زبان فارسی یا فقط به زبان انگلیسی باشد، پرتالی خواهد بود که میلیون ها بیننده وب را از دست خواهد داد.

 از دست دادن میلیون ها بیننده، یعنی از دست دادن میلیون ها کلیک و شانس کم درآمد زایی. امروزه چند زبانه بودن یک پرتال، از معمولی ترین انتظارهایی است که مخاطبان یک سایت، از آن دارند و این، یک انتظار به جا می باشد. هر پرتالی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی یا اسپانیولی یا حتی چینی راه اندازی شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه ای از جمعیت کره زمین وجود خواهد داشت. 

پس راه اندازی یک سایت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعی است که باید در دستور کار وب مستر پرتال های امروزی قرار بگیرد. نیاز نیست کل سایت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهی اوقات، چند صفحه به زبان های اصلی، می تواند فرصتی برای تعامل بهینه با مخاطبان مختلف باشد و آن ها را برای ارتباط و تعامل دو سویه با سایت ترغیب و تشویق کند. این قضیه برای سایت های خدماتی و ارائه دهنده اطلاعات صنعتی و تجاری و آموزشی، بسیار مهم است. به طور مثال این سایت را ببنید خدمات پس از فروش ال جی را خوب نشان می دهد. ساده.

 افرادی که امروزه به امر طراحی و راه اندازی یک سایت یا وبلاگ روی می آورند، باید بدانند که با بیش از دو میلیارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند و این امر، وظیفه فعالان صنعت دیجیتال را سنگین می کند. وقتی پرتالی به بیش از یک زبان راه اندازی شود، این موضوع دور اندیشی مدیران پرتال را نشان می دهد که قصد دارند کسب و کار خود را به بیرون ار مرزهای جغرافیایی یک زبان خاص سوق دهند. 

زبان دوم، فرصت سازی دوم است که توسط آن، مخاطبان بیش تر، تبلیغات بیش تر و تولید محتوای بیش تر برای کسب و کار پرتال فراهم می شود. فرصت آفرینی ایجاد شده توسط زبان های مختلف در یک سایت اینترنتی، پتانسیل بالقوه ای است که می تواند ضریب مخاطب پذیری پرتال را افزایش داده و بازارهای مختلفی را به سمت و سوی کسب و کار پایگاه رهنمون کند. در نهایت یکی از رازهای طراحی پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است. 

پرتال اینترنتی باید دامنه ای تک زبانه با پسوندی مرتبط داشته باشد. 

این که شما فکر کنید با انتخاب دامنه ای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنه ای برای یک سایت خبری با دید بین المللی ثبت شود به صورت Behtarinnews. آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت؟ 

آیا می توان به برد بین المللی جنین دامنه ای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود؟ خیر. به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنه های داخلی می باشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمی کند. مثلا این سایت را ببنید که برای تبلیغات گسترده ساخته شده است: لک لک

 این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد  بنابراین، تلاش کنید در نام گذاری دامنه، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. نیاز نیست برای راه اندازی سایت های جدید در هر زمینه ای قرق نمی کند، پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید. 

همه کسب و کارهای آنلاین را نباید در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه کرد. اکنون که هزینه ثبت دامنه و تمدید آن افزایش قابل ملاحظه ای به دلیل افزایش نرخ ارز داشته است  تلاش کنید هزینه ها را کاهش دهید و اثربخش ترین راه حل را در دستور کار قرار دهید. فراموش نکیند در تجارت آنلاین و راه اندازی وب سایت، اولین قدم کاهش هزینه ها و ضرر نکردن و قدم بعدی، یافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و کسب سود معقول در کوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.  برخی از سایت ها تجاری هستند . 

پرتال اینترنتی باید نیازهای مخاطبان را تشخیص دهد. 

پرتال های موفق اینترنت، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر مخاطب هستند و معروف، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایت های وب می باشد. 

نیازسنجی به ما کمک می کند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخش های پرتال بیشتر بازدید می کنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژه ها و روش هایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی می کنند. از طرفی دیگر، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامه های مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار می روند، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند. 

همواره تلاش کنید تا با این کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه می کنند، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادق ترین آن ها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده می کنند. پس راه هایی برای تعامل با آن ها در اختیار داشته باشید و از فرصت های مختلفی برای تعامل دو سویه با آن ها استفاده کنند. فرم های آنلاین، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی، قابلیت هایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت می باشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کم تر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکه های اجتماعی، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیش تر در ارتباط باشید، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد. 

همواره کاربران، می توانند راه حل های خوبی برای اجرای نیازهای اطلاعاتی و غیره خود را از طریق پرتال شما در اختیار بگذارند که توسط برنامه نویسان و طراحان پرتال عملی شود. فراموش نکنید که بخش نظر سنجی و کامنت هایی که مخاطبان سایت آمازون پای هر کتاب و محصول معرفی شده در این پرتال قرار می دهند، زمینه معرفی غیر مستقیم محتوای این پرتال را به میلیون ها مخاطب در دنیا فراهم می کند و از همه مهم تر متقاضیان بالقوه ای را بالفعل می کند. این همان راز تشخیص نیازهای مخاطبان در کسب و کار آنلاین می باشد.

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی