درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان شقاق با عسل یکی از مطمئن ترین روش ها و البته قدیمی ترین روش ها می باشد.با این روش میتوان این بیماری در خانه درمان نمود البته اگر وخامت خیلی زیادی نداشته باشد.این روش البته برای شقاق مقعدی حاد به کار برده می شود و برای نوع مزمن باید حتما به پزشک مراجعه شود.



برای درمان شقاق مقعدی با عسل باید مقداری عسل طبیعی را بر روی ناحیه مربوطه بریزید و خوب ماساژ دهید.این کار موجب می شود که ناحیه آسیب دیده نرم تر شود و خون رسانی به آن بهبود یابد.علاوه بر آن عسل خاصیت آنتی بیوتیک تیز دارد و میکروب ها و باکتریها را به صورت موضعی از بین خواهد برد.


شقاق یا فیشر


باید توجه داشته باشید که مهمترین نکته در درمان شقاق مقعدی با عسل این است که از نوع طبیعی و مرغوب عسل استفاده کنید زیرا آنچه باعث می شود بافتهای مقعد ترمیم شوند و زودتر به هم جوش بخورند در واقع شهد گل و همینطور اعمالی است که زنبور بر روی آن انجام می دهد و نه شیرینی آن.

شقاق مقعدی چیست؟


شقاق یک کلمه عربی است و در لغت به معنی ترک خوردگی یا چاک خوردگی می باشد.این اصطلاح در انگلیسی فیشر نام دارد.به طور کلی شقاق مقعدی به معنی ترک خوردن دیواره مقعد می باشد.البته زخم شدن دیواره داخلی مقعد نیز شامل آن می شود.هنگامی که در دیواره داخلی مقعد التهاب یا زخمی به وجود آمده باشد فرد به بیماری شقاق مقعدی دچار شده است.در موارد مختلف شدت آن متفاوت است و ممکن است بیماری تنها در حد زخم های سطحی و التهاب های زود گذر باشد و در برخی موارد دیگر ممکن است حتی زخم های عمیق ویا حتی پارگی در ناحیه مقعد ایجاد شده باشدهمانگونه که پیشتر نیز گفته شد درمان شقاق مقعدی با عسل یکی از بهترین گذینه های ممکن است.این بیماری بنابه دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شقاق مقعدی می توانید به صفحه شقاق مقعد در ویکی پدیا مراجعه نمایید.

علل به وجود آمدن شقاق مقعدی چیست؟


بیماری شقاق مقعدی ممکن است برای هر فردی با هر سنی حتی شیرخواران نیز پیش بیاید.شاید مهمترین عامل به وجود آمدن شقاق مقعدی و همینطور زخم مقعد فشار آمدن بیش از حد به مقعد باشد.عمدتا یبوست باعث به وجود آمدن این بیماری می شود زیرا با سفت شدن و زخیم شدن مدفوع، در حین خارج شدن از مقعد به آن آسیب وارد می کند.در مواردی حتی عکس این قضیه نیز صادق است و اسهال های شدید نیز می توانند عامل پدیدار شدن این بیماری ها باشد.


یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن زخم مقعد و یا شقاق مقعدی بیماری کرون است که البته در موارد بسیار نادری ممکن است باعث به وجود آمدن این بیماری باشد.از دیگر عواملی که باعث به وجود آمدن درد و یا زخم در ناحیه شقاق می شود می توان به استرس، صرف کم مایعات، زور زدن بیش از حد در حین دفع مدفوع و … اشاره نمود.

علل به وجود امدن شقاق مقعدی چیست؟


علل به وجود امدن شقاق مقعدی چیست؟

درد مقعد در بیماری شقاق:


این درد از نوع سوزش و همینطور درد عضلانی است.در برخی موارد خارش نیز به آنها اضافه می شود.در نمونه های حاد عمدتا بیماری زخم مقغد با خارش همراه خواهد بود و گاهی سوزش نیز احساس می شود اما در هنگامی که بیماری پا را فراتر قرار داده و وارد مرحله مزمن شده است درد عضلانی نیز شدت میابد و خارش بیشتر به سوزش تبدیل می شود.

علائم ابتلا به زخم مقعد یا شقاق مقعدی :


۱- احساس درد در حین نشستن بر روی صندلی و یا زمین


۲- احساس خارش و همینطور سوزش در ناحیه مقعد


۳- احساس درد در ناحیه مقعد پس از مدتها بعد از دفع مدفوع


۴- داشتن درد در حین خروج مدفوع از بدن


۵- وجود خون در مدفوع یا وقوع خون ریزی در حین این عمل


۶- وقوع خون ریزی در ناحیه مقعد در حالت معمولی


۷- مشاهده شدن رگه های خونی بر روی سطح دستمال کاغذی استفاده شده یا مدفوع

انواع شقاق مقعدی:


به طور کلی دو نوع شقاق مقعدی وجود دارد.اگر از زمان ابتلا به بیماری تا مدت ۸ هفته درمان موفقیت آمیز بود شقاق حاد بوده است و در صورتی که مدت زمان درمان بیشتر از ۸ هفته طول بکشد شقاق مزمن صورت گرفته است.با وارد شدن بیماری شقاق به مرحله مزمن آن، خونرسانی به محل زخم کاهش خواهد یافت زیرا دریچه مقعد دچار انقباض شدید می شود.از عوامل شقاق مزمن این است که دو لبه ای که دچار آسیب دیدگی شده اند به یکدیگر خواهند رسید اما به دلیل عدم خون رسانی جوش نمی خورند و متاسفانه در برخی موارد یک زائه مزاحم نیز بین آنها به وجود خواهد امد.

چه کارهایی به درمان شقاق کمک می کند؟


علاوه بر درمان شقاق مقعدی با عسل روش ها و راه های دیگری برای درمان بیماری های زخم مقعد و شقاق مقعدی وجود دارد.از جمله این روشها می توان به روشهای زیر اشاره کرد:


    ۱- سلولز ها و پسیلیوم ها می توانند نقش بسزایی در ترمیم بافت مقعد داشته باشند زیرا دارای فیبر هستند و باعث نرم تر شدن دیواره مقعد می شوند.

    ۲- قرار دادن حوله گرم بر روی مقعد.این کار باعث می شود که در صورت گرفتگی عضلات، این مشکل برطرف شود.

    ۳- پس از اتمام دفع مدفوع ناحیه مربوطه را با صابون بشویید.برای این کار ترجیحا از صابون بچه استفاده کنید.پس از آن می بایست مقعد را به خوبی با آب بشویید و با حوصله یا دستمال کاغذی نرم کاملا خشک کنید.

    ۴- در طول روز به تعداد دفعات سه بار و هر بار ۱۰ الی ۲۰ دقیقه درون آب گرم بنشینید.این کار موجب می شود که عضلات شل شوند و خونرسانی به آنها بهبود یابد.


چه مواردی میتواند شقاق مقعدی و زخم مقعد را بدتر کند؟


۱- سرطان خون


۲- باردار شدن به طور متعدد برای خانم ها


۳- یبوست های مکرر و شدید


۴- بیماری های نقص ایمنی


۵- ابتلا به بیماری کرون

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی