درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

کاشت موی مصنوعی در ایران

مهسا محمدی | سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

 

کاشت موی مصنوعی در ایران

 

کاشت موی مصنوعی از موی مصنوعی تشکیل شده است کالایی است که در آسیا و چند کشور اروپایی در دسترس است. در اغلب کشورها این شیوه مجاز نمی باشد، به این خاطر که بایست با سوزن مخصوص روی سر کاشته ‌شوند و این شیوه از طرف اداره غذا و داروی آمریکا تایید نشده است.

کاشت موی مصنوعی چیست؟

 

بدن بیشتر بیمارها در عمل، مو را به حالت جسم خارجی از بدن دفع می نماید. یکی از مشکلات و عارضه های پراهمیت کاشت این نوع موها، عفونت های خیلی زیاد و بدی است که احتمال ظاهر شدن آن هست.

در کاشت موی مصنوعی امکان رشد مو با بقیه موها نیست، کاشت موی مصنوعی در ایران هم این گونه است یعنی (در صورتی که در روش کاشت موی طبیعی این مسئله نیست) و اگر پوست سر در مقایسه با این موها واکنش نشان دهد، بایست آن ها را درآورد.

موهای مصنوعی چه از نوع ساخته شده نظیر “مونواکریلیک”، “پلی ‌اکریلیک” و “پلی ‌استر” باشد و چه تارهای طبیعی موی انسان که اعمالی روی آن انجام شده است، از طریق وسیله ‌ای به اسم “ایمپلنتر” به ‌وسیله گر‌ه‌ زدن روی سر کار گذاشته می گردند. خصوصیت خوب این شیوه، آسانی آن است، به طوری که می‌ توان در طول چند روز آن را آموخت. دیگر این که بدون خونریزی انجام می ‌شود و نتیجه ‌کار را بلافاصله می ‌توان دید.

اما در مقایسه با کاشت موی طبیعی که به‌‌ طور‌ معمول از ناحیه پشت‌ سر فرد برداشته می ‌شود، توانایی رشد را ندارد و نمی‌ توان آن را کوتاه کرد.

 

بهترین روش برای کسانی که بانک موی خوبی ندارند ترمیم مو است که تنها روش ترمیم مو ، ترمیم به روش HRT است در روش ترمیم مو نیازی به بانک موی شخص نمی باشد یعنی مرکز موهای هم رنگ ، هم جنس و هم زاد با موهای اصلی شخص را تهیه کرد و بر لایه ای نامرئی که بصورت پوست انسان شبیه سازی شده سوار می نماید این کار روی پوست شخص انجام می شود و از برتری های آن می توان به خط رویش و خط فرق کاملا طبیعی آن نام برد از دیگر برتری های عالی ترمیم و کاشت مو سر مصنوعی می توان به تراکم خیلی طبیعی و بالای آن صحبت کرد.

روش های کاشت موی مصنوعی

 

سابقه ی کاشت موی مصنوعی به حدود 4 دهه ی قبل بر می گردد که از همان زمان در اثر ایجاد مشکلات متعدد ٬ استفاده از این روش توسط انجمن دارو و غذای آمریکا ( FDA ) مردود شمرده شد و تا کنون این عدم تائید به قوت خود باقی است. در این روش از تارهای مصنوعی مو که دو نوع عمده ی آن Biofibre که تولید یک شرکت ایتالیایی و Nido که تولید یک شرکت ژاپنی است استفاده می شود.

 

این تارها توسط وسیله ای از طرف گره خود زیر پوست مستقر می شوند. این روش آسان و بدون خونریزی انجام می شود ٬ نتیجه کار بلافاصله قابل مشاهده است ولی در عین حال این تارها توانایی رشد همراه سایر موها و قابلیت رنگ شدن را ندارند.  یکی از عوارض مهم کاشت این نوع موها ٬ احتمال مبتلا به عفونت های گسترده است. از طرفی این موها به تدریج طی 3-36 ماه 10 تا 20 درصد ریزش داشته و لازم است هر سال به شکل تکمیلی جایگزین شوند.  واکنش های آلرژیک و التهاب های شدید ٬ اثرات تحریکی و پس زده شدن توسط بدن از عوارض دیگر این روش است که در مجموع سبب منسوخ شدن این روش در اغلب کشورها به خصوص در کشورهای پیشرفته شده است و درمان استاندارد و علمی برای ریزش مو محسوب نمی شود.

 

روش ترمیم مو ( Repair Hair ) :

 

این روش در ایران در موسسات زیبایی و ترمیم مو انجام می شود. روشی است که در آن از موی مصنوعی یا موی طبیعی سایر افراد با وسایل خاصی قطعه ای حاوی مو برای محل بدون موی سر تهیه می نمایند. این قطعه در محل بدون مو چسبانده می شود و موهای زیر آن همواره باید کوتاه نگه داشته شوند.

این قطعه حاوی مو به نام HAIR PIECE معروف است. در مجموع این روش نیز مناسبی نبوده و گاهی می تواند منجر به عوارضی در محل چسبیدن این قطعه شود. در این موسسات کلاه گیس های آماده نیز تهیه می شود. در روش دیگری که اضافه کردن مو یا اکستنشن نامیده می شود ٬ در لابه لای موهای طبیعی دسته های باریک از موهای طبیعی یا مصنوعی اضافه کرده که برخی جهت بلند کردن مو و یا پرپشت نشان دادن مو استفاده می کنند.

روشهای مختلف اضافه نمودن مو شامل اتصال حرارتی مو با چسب ذوب شده و انبرکی داغ به موهای طبیعی است. در روش دیگر با کلیپس یا نخ این موها به موهای طبیعی اتصال می یابند ∙ در این روش نیز موهای طبیعی آسیب دیده ٬ احساس کشیدگی ٬ درد و سنگینی این موها باعث فشار آن به موهای طبیعی و پوست می شود. چسب مورد استفاده نیز سبب آسیب به ریشه ی موها و گاهی نیز می تواند باعث بروز موخوره شود. همچنین فشار زیاد ناشی از وزن زیاد موها بر پوست سر سبب ریزش موهای طبیعی و کم پشت شدن موها و گاهی سردرد ناشی از این کشش می گردد.

 

با توجه به عوارض و مزایای گفته شده پیوند موی طبیعی همچنان روشی علمی ٬ استاندارد ٬ کم عارضه و ایمن برای ریزش مو می باشد و سایر روش ها نمی تواند جایگزین مناسبی جهت پیوند موی طبیعی باشد. روش های کاشت مصنوعی نمی تواند حتی جایگزین مناسبی برای درمان های داروئی استاندارد شامل استفاده از ماینوکسیدیل موضعی و فیناستراید خوراکی باشد. گرچه این روش ها نیز دارای عوارضی است اما این عوارض در مقایسه با عوارض روش هایمصنوعی نادرتر ٬ ایمن تر و قابل قبول تر است.

 

کاشت موی مصنوعی در ایران

داروهای بعد از کاشت مو مصنوعی

 

پس از اتمام عمل کاشت مو، پانسمان مناسبی روی سر گذاشته می شود که این پانسمان یک یا دو روز بعد از عمل برداشته می شود. فرد پس از عمل مرخص می شود ولی ممکن است خواب آلوده و خسته باشد لذا بهتر است بقیه روز عمل را در خانه یا هتل استراحت کند، همچنین اندکی سردرد و سوزش محل برداشت و کاشت ، طبیعی است که با مصرف مسکن خوراکی ( استامینوفن کدئین ) کاملا بهبود می یابد. بیمار همان روز می تواند به حمام برود و بجز سر بقیه بدن را شستشو دهد. (روش شستشوی سر ، بعدا بیان می شود.)

 

روز بعد از کاشت دلمه های کوچکی روی هر کدام از نقاط کاشت مو در سر ایجاد می شود که زیاد جلب توجه نمی کنند. با مرطوب نگه داشتن پوست سر، این دلمه ها حدود 5 تا 10 روز بعد از عمل می ریزند. در منطقه کاشت و برداشت به روش FIT معمولا هیچ دردی احساس نمی شود، فقط در تکنیک ترکیبی بخیه های پشت سر کمی سوزش داشته که این مسئله در تمام جراحی ها امری طبیعی است و با مصرف داروهای مسکن خوراکی کاملا بهبود می یابند.

 

در بیشتر افراد 2 تا 3 روز بعد از عمل ناحیه پیشانی متورم شده و به طرف چشم ها و صورت پایین آمده که این تورم دردی نداشته و در طی 2 تا 3 روز بعد از بین می رود .

داروهای کاشت مو

 

پس از جراحی کاشت مو چند نوع دارو برای شما تجویز می شود که تعدادی مربوط به عمل پیوند مو می باشند که مصرف آن ها اجباری می باشد و تعدادی برای جلوگیری از ریزش موهای قبلی و تقویت موهای کاشته شده می باشند که مصرف آن ها اختیاری می باشد.

– داروهای مخصوص کاشت مو :

معمولاً یک آنتی بیوتیک خوراکی (سفالکسین500 یا سیپروفلوکساسین 500) و یک مسکن خوراکی (استامینوفن ساده یا کدئین) و یک آنتی هیستامین جهت جلوگیری از خارش محل جراحی (هیدروکسی زین) برای 10-7 روز تجویز می شود.

– داروهای مکمل کاشت مو :

چند نوع داروی تقویتی جهت تسریع ترمیم زخم و تقویت فولیکول های باقی مانده و کاشته شده تجویز می شود که در دراز مدت می بایست استفاده شوند.

البته شایان ذکر است مو هایی که از دور سر برداشته می شوند به اثرات هورمون های مردانه مقاوم بوده و پس از انتقال به نواحی کم پشت جلوی سر نمی ریزند. در حقیقت این مو ها مادام العمر به صورت طبیعی رشد خواهند کرد بنابراین موهای کاشته شده نیاز به مراقبت دارویی و غیر دارویی خاصی ندارد و این داروها تنها جنبه تقویتی دارند.

از جمله این داروها می توان به اکوفان (Ecophane ) ، سولفات روی یا زینک ( Zinc ) ، سیستین ب 6 ( Cystine B 6 ) اشاره کرد.

مراقبتهای بعد از عمل کاشت مو

 

بعد از پیوند مو لازم است نکات مهم زیر در خصوص مصرف دارو ،شستن سر و زمان مراجعه بعدی، رعایت گردند:
راه های جلوگیری از تورم اطراف چشم ها پس از عمل:

با توجه به اینکه تورم پیشانی و اطراف چشم ها عموما پس از سپری شدن سه روز از زمان عمل ایجاد می گردد انجام سه مورد زیر در این سه روز به عدم بروز یا کاهش میزان این تورم کمک شایانی می کند:
– در این سه روز به صورت نشسته یا نهایتا درازکش روی تخت با زاویه 45 درجه بخوابید
– در این سه روز به دفعات پیشانی را با دو انگشت اشاره در امتداد ابروها از سمت داخل به خارج و تا نزدیکی گوش ها ماساژ دهید.
– در این سه روز سعی کنید چندین مرتبه از کمپرس سرد بر روی پیشانی استفاده کنید تا از نزول تورم به اطراف چشم ها جلوگیری شود.
نهایتا در صورت بروز تورم و کبودی اطراف چشم ها از حوله گرم بر روی محل تورم استفاده شود.
ویزیت و مراجعه بعدی پس از عمل:
– فرد به منظور برداشتن پانسمان و کنترل بعد از عمل باید یک یا دو روز بعد از عمل به کلینیک مراجعه نماید.
– در روش FUT یا ترکیبی فرد باید دو هفته بعد از عمل (14-10 روز بعد از عمل) به منظور کشیدن بخیه های پشت سر به کلینیک مراجعه نماید.

 

پانسمان و محافظت فیزیکی

 

نظرات راجع به انجام یا عدم انجام پانسمان پس از پیوند موی طبیعی متفاوت است اما گروه تخصصی پیوند موی کلینیک هور بر اساس تجربه بر این باور است که با توجه به آسیب پذیری موهای کاشت شده در 24 ساعت اول پانسمان اولیه بشدت در محافظت از گرافت ها و بهبود نتایج نهایی عمل پیوند مو موثر می باشد.

از روز دوم به بعد نیازی به پانسمان نیست بلکه قرار دادن منطقه کاشت در معرض هوا و نور خورشید غیر مستقیم مفید می باشد با این وجود هر زمانی بعد از عمل می توان از یک کلاه نقاب دار گشاد استفاده کرد.

استفاده از کلاه گیس در هفته اول ممنوع می باشد، در هفته دوم بهتر است استفاده نشود و در صورت اجبار به صورت نسبی استفاده شود (حداکثر 12 ساعت روزانه) و از هفته سوم استفاده از کلاه گیس آزاد می باشد.

 

شستشوی سر پس از عمل

– فرد بایستی به مدت ده روز بعد از عمل ، 3 تا 5 مرتبه در روز و در هر بار نیز 3 تا 5 مرتبه سر خود را با محلول شامپو بچه و آب ولرم با جریان آب غیر مستقیم شستشو دهد.( هر بار حدود 250 سی سی )

– جهت شستشو ، محلول شامپو بچه و آب ولرم به صورت غیرمستقیم از روی پیشانی یا پس سر روی ناحیه کاشت شده جاری شده و مدت 3 دقیقه روی سر مانده و بعد به آرامی با آب پاک شستشو می گردد. تاکید می شود سر با حرکت ماساژی و چرخشی شسته نشود و با حوله خشک نگردد، همچنین دوش آب مستقیم به مدت ده روز ممنوع می باشد و از شستن سر با آب خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز گردد.

 

پس از روز دهم می توان به صورت عادی زیر دوش رفته اما تا پایان ماه اول باید به صورت یک روز در میان از شامپو بچه استفاده گردد.

 

فعالیت پس از عمل

 

– بقیه روز عمل و ترجیحا روز بعد ازعمل را در منزل در محیط خنک استراحت کنید.

 

– اگر کار شما سبک باشد فردای روز عمل نیز می توانید سرکار خود حاضر شوید اما توصیه می شود در صورت امکان روز دوم را هم در منزل استراحت کنید، اگر شغل بدنی سنگین دارید هفته اول را مرخصی بگیرید و از هفته دوم سرکار حاضر شوید.

– ورزش هفته اول ممنوع است و باید از حرکات شدید که باعث افزایش فشار سر میشود مانند زور زدن، خم شدن زیاد و یا سرفه شدید پرهیز شود ، هفته دوم ورزش های سبک (غیر از شنا) به صورت محدود و از هفته سوم ورزش آزاد است. جهت حفاظت بیشتر سعی شود یکماه بعد از عمل از ضربه های شدید به سر جلوگیری شده و از شنا ، شیرجه ، سونا و انجام ورزشهای سنگین مخصوصا رزمی پرهیز گردد.

 

مصرف دارو و مواد خوراکی پس از عمل

 

– برای یک هفته پس از عمل از مصرف داروهای مسکن به غیر از استامینوفن تجویزی (همانند ایبوپرفن ، ژلوفن ، ناپروکسن و… ) ، آسپرین ، ACA ، سیر ، قرص ویتامین E ، قرص امگا 3 و مشروبات الکلی پرهیز نمائید.

– یک هفته قبل از عمل و حداقل یک ماه پس از عمل باید از مصرف سیگار اجتناب نمود.

– مابقی روز عمل از خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری نمایید.

– در مصرف داروهای بعد از عمل دقت فرمائید. حتما نسخه داروهای مربوط به جراحی را در روز عمل تهیه فرموده و مصرف نمائید. آنتی بیوتیک و مسکن تجویزی را به دقت در ساعت مقرر استفاده نمائید. حتی اگر درد کم است مسکن را استفاده کنید ( تحمل درد باعث بیرون زدن گرافت ها می شود).

 

– در صورت بروز تب پس از عمل ، حداکثر از یک نوبت دگزامتازون تزریقی استفاده شود.

– درصورت خارش سر ، داروی ضد خارش ( هیدروکسی زین ، سیتریزین ، آنتی هیستامین و …) استفاده کنید.

 

اثرات منفی یا عوارض کاشت مو

 

احتمال ایجاد عارضه در این عمل بسیارکم می باشد، بر اساس پژوهش های به عمل آمده اگر کاشت مو توسط تیم با تجربه و آشنا به جزئیات کار و با رعایت شرایط استریل و تجهیزات استاندارد انجام شود، عارضه ماندگار خاصی در پی نخواهد داشت ولی پس از کاشت مو تعدادی عوارض موقت وجود دارد که در ادامه بترتیب شیوع به آنها اشاره می گردد.

 

– تورم خفیف در ناحیه پیشانی و اطراف چشم ها که با تنظیم حالت نیمه نشسته در حین خواب برای چند شب اول و کمپرس سرد و ماساژ این نواحی پس از کاشت مو قابل پیشگیری است.

– بی حسی ، گزگز و یا مور مور شدن خفیف در منطقه برداشت و کاشت که زودگذر بوده اما گاهی تا چند هفته پس از عمل طول می کشد.

– خارش شایع است. در ناحیه برداشت مو ، خاراندن مشکلی ندارد ولی در ناحیه کاشت ممکن است با آسیب گرافتهای کاشت شده همراه باشد و ممنوع است. شستشوی مرتب و مرطوب کردن محل کاشت با سرم شستشوی خنک و مصرف داروهای ضد خارش همانند آنتی هیستامین مفید است.

 

– ایجاد کراست یا دلمه در محل کاشت مو که در چند روز اول ایجاد گردیده و بدلیل ترشح سرم منعقد کننده و خون از اطراف گرافتها رخ می دهد. اگرچه عرضه ای در پی ندارد اما برای برخی از بیماران از لحاظ زیبایی حائز اهمیت است ،تمیز کردن و شستشوی مرتب در منطقه کاشت مو برای پیشگیری از بروز کراست بسیار اثر بخش می باشد.

 

– درد در منطقه دهنده یا گیرنده مو که خفیف و زودگذر بوده و با مصرف داروهای مسکن خوراکی برطرف می شود.

 

– فولیکولیت یا جوش چرکی که از چند هفته تا چند ماه پس از عمل ممکن است رخ دهد که اهمیت خاصی ندارد و بدلیل برگشت مو به داخل پوست رخ می دهد. برای پیشگیری شستشوی مرتب، استفاده از کمپرس گرم، آنتی بیوتیک موضعی و در صورت عدم پاسخدهی، آنتی بیوتیک خوراکی و تخلیه جوش لازم است.

-جابجایی و بیرون آمدن گرافت ها: که بدلیل خاراندن، ضربه، برس و شانه زدن شدید، زیاد خم شدن در حالت ایستاده و مالش شدید حین شستشو رخ می دهد.

– خونریزی خفیف در کمتر از 5/0% موارد ممکن است رخ دهد که با کمپرس سرد و پانسمان فشاری و رعایت حالت نیمه نشسته قابل بهبودی است.

 

 

کاشت موی مصنوعی در ایران

کاشت مو مصنوعی بدون جراحی

 

در کاشت مو با روش غیر جراحی، واحدهای فولیکولی (حاوی 1-4 تار مو) توسط وسیله ظریفی بنام پانچ یک به یک از پشت سر خارج می شود و در ناحیه طاسی کاشته می شود، درنتیجه نیازی به جراحی پشت سر نیست. در این روش خط بخیه در پشت سر وجود ندارد بلکه در محل برداشت هریک از فولیکول ها نقطه سفید کوچکی در پوست باقی می ماند که قابل دید نیست. به همین جهت افرادی که موهای خود را خیلی کوتاه نگه می دارند بسیار مناسب کاشت مو با این روش هستند. این روش در سال 2002 در کشور آمریکا رایج شد.

مزیت های کاشت مو با روش غیر جراحی FUE) FIT) چیست؟

 

 

1-پوست سر برش داده نمی شود به همین جهت شخص بعد از عمل درد نخواهد داشت.
2-چون پوست بخیه نمی خورد نیاز به مراجعه مجدد فرد برای کشیدن بخیه نیست.
3-خط بخیه در پشت سر باقی نمی ماند بلکه نقطه های سفید لابلای موها پنهان می شود و شخص می تواند موهای سر را خیلی کوتاه نگه دارد. البته اگر موها تراشیده شود این نقطه ها دیده خواهد شد.
4-چون پشت سر بخیه نمی خورد شخص می تواند بعد از 2 هفته فعالیت ورزشی سنگین از قبیل شنا یا بدن سازی را از سر بگیرد.

 

هزینه کاشت مو مصنوعی

 

کاشت مو عمل زیبایی است و متاسفانه بیمه ها مخارج آن را پوشش نمی دهند. هزینه عمل بسته به سابقه کاری و تجربه پزشک متخصص، متفاوت است. هزینه ای که از بیمار دریافت می شود شامل دستمزد پزشک، هزینه اتاق عمل و هزینه داروها و لوازم مصرفی است. هزینه کاشت مو بسته به روش عمل، تعداد جلسات و تعداد گرافت ها متغیر است.
اطمینان داشته باشید کسی که برای کاشت مو زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو قرار می گیرد حداکثر کیفیت با هزینه معقول و منطقی در انتظار اوست. هزینه عمل کاشت موی طبیعی در قبال آنچه فرد بدست می آورد (زیبایی، جوانی، اعتماد به نفس و پیشرفت در کار و زندگی) واقعا اندک است.
تذکر مهم :
با توجه به این که تعداد متخصصین پوست و مو که در زمینه کاشت مو فعال هستند بسیار محدود است، افراد غیر متخصص سودجو وارد این حیطه شده اند و نظارت کافی بر روی آنان وجود ندارد. بنابراین مردم خودشان باید هوشیار باشند و حتما قبل از کاشت مو نکات زیر را مطالعه کرده و مسائل مطرح شده را جدی بگیرند تا بعدا دچار مشکل نشوند زیرا اولا بانک موی هر فرد محدود بوده و در صورت تخریب قابل جایگزینی و قابل استفاده نیست، دوما نتایج ناقص و غیر طبیعی قابل اصلاح نبوده و تا پایان عمر بیمار و خانواده شان را آزار خواهد داد. بنابراین تنها هزینه را ملاک انتخاب خود قرار ندهند.

کاشت موی مصنوعی در تهران

 

در روش FUT به شکل جراحی، یک نوار باریک در پشت سر برداشته می شود و بعد از آماده سازی جلوی سر، این موها در این منطقه خالی کاشته می شوند. موها غالبا از پشت سر و جایی که بانک موی خوبی وجود داشته باشد برداشته می شوند، بعد تیم پزشکی این بخش ها را به گرافت هایی خرد کرده و در محل خالی از مو سوراخ هایی ایجاد می کنند تا فولیکول ها در آن محل کاشته شود. این عمل حدود ۶ تا ۸ ساعت و با توجه به میزان موهای ریخته شده می تواند طولانی تر یا کوتاه مدت تر باشد. موها بعد از مدتی به همان حالت طبیعی قبلی برمی گردند و نیاز به استحمام و کوتاه کردن دارند.

 

کاشت مو مصنوعی در مردان

 

بهترین سن کاشت موی طبیعی سر در مردان که گرفتار ریزش موی کامل شده اند، سی سالگی است. کاشت مو در اشخاصی سفارش می شود که بدن آن ها به درمان های دارویی مقاومت دارد و در مصرف دارو پاسخ مثبتی نشان نمی دهند.

هنگامی که درمان های پزشکی در شخصی جواب نداد بایست شخص اقدام به کاشت موی سر کند. برای کاشت مو در مردان، از موهای پشت سر اشخاص برای کاشت مو بهره می گیرند. موهایی که از پشت سر اشخاص به ناحیه هایی که ریزش مو کامل شده انتقال داده می شود، دیگر گرفتار ریزش نمی گردد.

 

دارو درمانی در زنان برای پیشگیری از ریزش مو و همینطور رویش مجدد مو بیشتر از مردان اثربخش است پس کاشت موهای سر به خانم ها سفارش نمی شود. الگوی رشد مو در زنان و مردان با یکدیگر فرق دارد به همین خاطر ریزش موی سر آن ها هم با هم فرق خواهد داشت. موی سر مردان بیشتر از ناحیه وسط سر دچار ریزش می گردد ولی در زنان ریزش مو در بخش های گوناگون سر رخ می دهد.

 

البته کاشت مو در زنانی که به حالت استثنایی از ناحیه وسط سر گرفتار ریزش می شوند، امکان پذیر است. شانس دارو درمانی در زنانی که دچار کچلی شده اند، بیشتر از مردان است. تا هنگامی که دلیل اصلی ریزش مو در زنان با اطمینان مشخص نشود، نبایست هیچ کار درمانی برای شخص انجام داد هر چند که ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه رایج ترین دلیل ریزش مو در زنان است اما دلایل دیگری هم باعث انواع ریزش مو در زنان می شود. علت ریزش مو در زنان ارثی است که طاسی با الگوی زنانه FPHL خوانده می شود.

کاشت موی مصنوعی در خانم ها

 

ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد و روز به روز بر تعداد زنانی که دنبال پیدا کردن شیوه های درمان دارویی و یا جراحی مناسب برای خویش می باشند اضافه می گردد. از هنگامی که خانم ها میلی به جدی گرفتن ریزش مو ی خود ندارند و یا آن را مسئله ای غیرقابل اجتناب ناشی از بالا رفتن سن می دانستند سال های زیادی سپری شده است.
امروزه کاشت مو به عنوان یکی از روش های درمانی ریزش مو در خانم ها بویژه در افرادی که ریزش موی آنها پایه ژنتیکی و ارثی دارد شناخته شده است. به این نوع از ریزش مو “ریزش مو با الگوی زنانه” می گویند که نظیر “ریزش مو با الگوی مردانه” ژنتیکی است و جنبه خانوادگی دارد. این مدل از ریزش مو رایج ترین صورت ریزش موی دائم شناخته شده در خانم ها است .

 

تا هنگامی که علت اصلی و نحوه تداوم ریزش مو در یک خانم -از نظر همیشگی و یا موقتی بودن ریزش موها- با اطمینان تشخیص داده نشود نمی بایستی هیچگونه اقدام درمانی انجام گردد. با اینکه ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه شایع ترین علت ریزش موی دائمی در خانم ها شناخته شده ولی علل گوناگون دیگری نیز باعث انواع ریزش موی دائم ویا موقتی در خانم ها می گردند که بایستی پیش از انجام پیوند موی طبیعی رو گردند.

از پیوند موی طبیعی در درمان ریزش موی موقت استفاده نمی گردد. به عبارت دیگر استفاده از پیوند موی طبیعی و یا سایر روش های جراحی به هیج وجه نبایستی در درمان ریزش موی موقتی به کار گرفته شوند.

پیوند موی طبیعی ممکن است به عنوان روش درمانی انتخابی برای درمان ریزش موی دائمی ناشی از مواردی نظیر آسیب های فیزیکی وارده به پوست سر به کار رود گرچه ریزش مو با الگوی زنانه شایع ترین مورد استفاده از پیوند موی طبیعی است .تاهنگامی که بیمار بطور کامل علل اساسی درمان را درک نکرده است نبایستی هیچ گونه اقدام درمانی برای وی انجام گردد.

 

پس از اینکه مشخص شد که علت نازکی مو های یک خانم ریزش مو با الگوی زنانه است و دلیل دیگری ندارد کاشت مو بایستی به عنوان یک درمان در نظر گرفته شود.

چه هنگامی یک خانم انتخاب خوبی برای کاست مو است؟ شرایط لازم در این باره میان خانم ها و آقایان خیلی مشابه است و فقط در برخی موردها در خانم ها بایستی دقت زیادی به عمل آید. مناسب ترین شیوه رسیدن به جواب پرسش انجام یک بحث باز و رودرو بین خانم و پزشک متخصص کاشت مو است.

پیوند مو نبایستی با اغواگری به عنوان درمان ریزش مو به بیمار خانم تحمیل گردد بلکه وی بایستی خود با فهم کامل دلایل سفارش پزشک این کار را انتخاب نماید . از سوی دیگر بیمار نیز نبایستی در شرایطی که پزشک انجام پیوند مو را به وی سفارش نمی نماید به او برای انجام عمل فشار وارد آورد. تصمیم به انجام پیوند موی طبیعی تنها بر پایه قضاوت وتشخیص حرفه ای پزشک پس از معاینه کامل بیمار ونیز برگزاری بحثی کامل وصادقانه ما بین بیمار و پزشک که در آن راجع به هزینه عمل، زمان عمل ، جزئیات عمل، اثرات جانبی و عوارض احتمالی ونیز نتایج مورد انتظار گفتگو می شود صورت می پذیرد.

 

الگوی ریزش موی ارثی در خانم ها متفاوت از الگوی مردانه می باشند. ریزش موی ژنتیکی در خانم ها به صورت منتشر تر از مردان وبه شکل نازکی موها خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان ریزش کامل موها ( طاسی) بیشتر دیده می شود. میزان وسرعت ریزش مو در تعیین اینکه یک خانم کاندید مناسبی برای پیوند مو است یا خیر از اهمیت به سزایی برخوردار می باشند.

منبع: کاشت مو

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی