درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان شقاق مزمن

مهسا محمدی | پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

شقاق مزمن

انواع شقاق مزمن که به به درمان دارویی جواب ندهند باید تحت جراحی قرار گیرند . روش جراحی به این صورت است که قسمتی از عضله داخلی مقعد که دچار انقباض شده است برش زده می شود. این امر باعث می گردد که انقباض رفع شود و درد بیمار از بین برود . پس از رفع درد ، زخم مقعد تدریجا” بهبود خواهد یافت. پس از عمل درد مربوط به شقاق مزمن از بین می رود ولی درد مربوط به برش و انجام جراحی تا چند روز تداوم دارد که با مسکن قابل کنترل است و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.اگر که شقاق مزمن در نواحی غیر از خط وسط دیده شود می تواند نشانه بیماری های دیگری همچون کرون ایدز سیفلیس سل و یا لوسمی باشد.

درد سوزش و خارش مقعد

سوزش و خارش مقعد می تواند علل مختلفی داشته باشد که در مراحل اولیه ممکن است به دلیل یبوست ـ پوشیدن لباس های تنگ یا پلاستیکی ـ موی زیر پوستی ـ بیماری های گوارشی و کرمک و یا انواع قارچ باشد که نسبت به درمان در همان مراحل اولیه اقدام کنید در غیر این صورت و توجه نکردن به این علایم بیماری و علایم پیشرفت کرده و بیماری به انواع پیشرفته تر تبدیل خواهد شد.

درمان و جراحی شقاق

در مواردی که شقاق به درمان دارویی جواب ندهد یا بعد از درمان مجددا عود کند توصیه به عمل جراحی بخصوص جراحی شقاق با لیزر می شود.

عمل جراحی شقاق

عمل ترجیحی، قطع نسبی اسفنکتر داخلی می باشد که در نتیجه آن فشار استراحت اسفنکتر کاهش یافته و زخم ترمیم می شود. در ۸٪ موارد بعد از این عمل بی اختیاری در دفع گاز یا مدفوع پیش می آید که این درصد در افرادی که به روش های دیگر مثلا دارو درمان می شوند مشابه است.

لیزر شقاق مقعد

کاربرد لیزر در درمان شقاق

در شقاق حاد می توان از لیزر های کم توان برای درمان استفاده کرد. لیزر هفته ای ۳-۲ جلسه و کلا تا ۱۲ جلسه می تواند ادامه یابد. در این روش لیزر به ترمیم زخم و کاهش درد کمک می کند.

در شقاق مزمن که به درمان های محافظه کارانه جواب نداده است می توان از لیزر های پر توان استفاده کرد. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته شده و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

فواید درمان شقاق با لیزر و چرا استفاده از لیزر به جراحی باز شقاق ارجح است

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.

لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد.

عمل لیزر شقاق بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.

بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد.

بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود را دارد.

با این نوع لیزر می توان تمام انواع هموروئید، شقاق و فیستول را همزمان درمان نمود.

لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

در صورتی که شخص مبتلا به همورویید نیز باشد این امکان وجود دارد که شقاق و همورویید همزمان جراحی شود.

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی