درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

همه چیز در مورد سر دردهای خوشه ای

مهسا محمدی | پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶ ق.ظ | ۰ نظر

چه عواملی باعث سردردهای خوشه ای می شوند؟
سردردهای خوشه ای به این دلیل نامگذاری شده اند که تمایل دارند هر روز به مدت یک هفته یا بیشتر به دنبال آن دوره های طولانی، ماه ها تا سال ها - بدون سردرد بروز کنند. این سردرد اغلب بیماران را در وسط شب بیدار می کند.

علت سردردهای خوشه ای نامشخص است اما ممکن است به دلیل انتشار ناگهانی مواد شیمیایی هیستامین و سروتونین در مغز باشد. هیپوتالاموس، منطقه ای در پایه مغز قرار است  و ، مسئول ساعت بیولوژیکی بدن است و ممکن است منبع این نوع سردردها باشد. هنگامی که اسکن مغزی روی بیمارانی انجام می شود که در میان سردردهای خوشه ای قرار دارند ، فعالیت غیرطبیعی در هیپوتالاموس پیدا شده است.

سردردهای خوشه ای نیز:

  • تمایل به مشارکت در خانواده ها دارد و این نشان می دهد که ممکن است نقشی در ژنتیک وجود داشته باشد.
  • ممکن است با تغییر در الگوهای خواب تحریک شود. 
  • ممکن است سردرد توسط داروها تحریک شود (برای مثال ، نیتروگلیسیرین ، که برای بیماری های قلبی استفاده می شود)

اگر فرد در دوره حساس برای سردردهای خوشه ای ، سیگار کشیدن ، الکل و برخی غذاها (به عنوان مثال شکلات و غذاهای پر حاوی نیتریت ها مانند گوشت دودی) قرار داشته باشد نیز دلایل بالقوه سردرد است.
علائم سردردهای خوشه ای چیست؟
سردردهای خوشه ای سردردهایی هستند که به صورت گروه هایی (خوشه ای) جدا از دوره های بدون درد ماه ها یا سال ها قرار می گیرند. ممکن است بیمار هفته ها یا ماه ها به طور روزانه سردرد را تجربه  میکند و ممکن است سالها بدون درد باشد.

این نوع سردردها بیشتر در مردان دیده می شود. آنها غالباً در بزرگسالی شروع می شوند اما می توانند تا سن میانسالی هم ادامع داشته باشند.

در دوره ای که سردردهای خوشه ای رخ می دهند، درد معمولاً یک یا دو بار در روز رخ می دهد ، اما برخی از بیماران ممکن است بیش از دو بار در روز درد را تجربه کنند. هر بار درد از 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.

  • حملات هر روز تقریباً در همان زمان اتفاق می افتند و غالباً بیمار شبها از خواب بیدار می شوند.
  • درد به طور معمول تشدید کننده است و در اطراف یا پشت یک چشم واقع شده است.
  • برخی از بیماران درد را به عنوان احساس پوکر داغ در چشم توصیف می کنند. چشم مبتلا ممکن است قرمز ، ملتهب و آبکی شود.
  • بینی در طرف آسیب دیده ممکن است، دچار احتقان شود
  • برخلاف افرادی که سردرد میگرنی دارند ، افرادی که سردردهای خوشه ای دارند ، بی قراری هستند. 

چگونه سردردهای خوشه ای تشخیص داده می شوند؟

تشخیص سردرد خوشه ای با در نظر گرفتن تاریخچه بیمار انجام می شود. توصیف درد و عود شبیه ساعت آن معمولاً برای تشخیص این بیماری کافی است.

اگر در وسط حمله مورد معاینه قرار گیرد ، بیمار معمولاً در یک بحران دردناک قرار دارد و ممکن است مانند آنچه در گذشته توضیح داده شده ، دچار آب چشم و بینی شود.
سردردهای خوشه ای چگونه درمان می شوند؟
سردردهای خوشهای ممکن است با شواری درمان شوند، و پیدا کردن رژیم درمانی خاص که برای هر بیمار کار می کند ممکن است آزمایش و خطا انجام شود. از آنجا که سردرد روزانه عود می کند ، دو نیاز به درمان وجود دارد. درد قسمت اول باید کنترل شود و سردردهایی که دنبال می شوند باید پیشگیری شود.

گزینه های اولیه درمانی ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • استنشاق غلظت های بالای اکسیژن (اگر این سردرد به خوبی ثابت نشود) این کار را نخواهد کرد.
  • تزریق داروهای تریپتان ، مانند ، سوماتریپتان (Imitrex) ، زولمیتریپتان (زومیگ) و ریزاتریپتان (ماکسالت) که داروهای میگرنی شایع هستند.
  • سمپاشی یا ریختن لیدوکائین ، یک ماده بی حسی موضعی ، داخل سوراخ بینی.
  • دی هیدروژروتامین (DHE ، Migranal) ، دارویی که باعث انقباض عروق خونی می شود. کافئین
  • جلوگیری از سردرد بعدی خوشه ممکن است با مصرف  مسدود کننده کانال های کلسیم ، وراپامیل (کالان ، ورلان ، ورسان PM ، ایزوپتین ، Covera-HS) و دیلتیازم (Cardizem ، Dilacor ، Tiazac) و پردنیزون (Deltasone ، مایع Pred) باشد.
  • داروهای ضد افسردگی؛ لیتیوم (اسکالیت ، لیتوبید)؛ 
  • داروهای ضدعفونی کننده شامل اسید والپروئیک ، دی آل پروکس (Depakote ، Depakote ER ، Depakene ، Depacon) و توپیرامات (Topamax).

آیا می توان از سردردهای خوشه ای جلوگیری کرد؟

از آنجا که قسمتهای سردرد خوشه ای ممکن است سالها با هم فاصله داشته باشند ، و از آنجا که اولین سردرد یک قسمت جدید خوشه ای قابل پیش بینی نیست ، ممکن است داروهای روزانه ضروری نباشد.

تغییرات سبک زندگی ممکن است به حداقل رساندن خطر شعله های سردرد خوشه ای کمک کند. قطع مصرف سیگار و به حداقل رساندن مشروبات الکلی ممکن است از قسمت های بعدی سردرد خوشه ای جلوگیری کند.
 

  • مهسا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی