درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

آزمایش hpv

آزمایش hpv مشخص می کند که ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی در بدن یک شخص وجود دارد یا خیر. اگر شخصی مبتلا به این ویروس باشد، معمولا در سه حالت متوجه آن می شود:

  • به وجود آمدن زگیل تناسلی در نواحی واژن، مقعد، آلت تناسلی و دهان.
  • تغییر در سلول های دهانه رحم به شکل غیر طبیعی
  • ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس Cervix

پزشک متخصص اگر ماهیتی غیر طبیعی در نتایج تست پاپ اسمیر بیمار مشاهده کند، یا مراجعه کننده 30 سال و بیشتر داشته باشد، آزمایش hpv را توصیه می کند.

لازم به ذکر است که در علم پزشکی، امروزه تست hpv فقط برای زنان قابل انجام است و برای مردان نتیجه مشخصی ندارد. البته برای آقایان روشهای دیگری وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید…

آزمایش hpv قبل از ازدواج

از آنجا که ویروس اچ پی وی hpv و زگیل تناسلی دو بیماری آمیزشی شایع می باشند که از طریق رابطه جنسی امکان انتقال تقریباً 100% دارند، قطعا پیشنهاد می شود که افراد پیش از برقراری رابطه جنسی یا ازدواج آزمایش دهند و اقدام به زدن واکسن اچ پی وی کنند. اکثر افراد از انجام این آزمایش خجالت می کشند یا احساس ناخوشایندی دارند. ولی انجام آن پیش از ازدواج ضروری می باشد. زیرا در صورت عدم آگاهی و مبتلا بودن به ویروس، به مرور زمان امکان ابتلا به انواع سرطان ها در نواحی تناسلی از جمله سرطان مقعد، سرطان دهانه رحم، سرطان رحم و تخمدان، سرطان آلت تناسلی و سرطان ریه بسیار بالا می رود. البته با تشخیص در زمان مناسب، می توان بهترین درمان زگیل تناسلی را انتخاب کرده و انجام داد.

واکسن hpv برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ویروس پاپیلوم انسانی بسیار موثر است البته باید بدانید که تزریق این واکسن در سنین مناسب (معمولا زیر 26 سال) و انجام توسط پزشک متخصص تاثیرگذار است. حتی در مواردی ممکن است دکتر با ترجیح خود، تزریق یک دوز دیگر را پس از ازدواج برای زن و مرد توصیه کند.

در نظر داشته باشید که انجام آزمایش خون پیش از ازدواج ربطی به آزمایش hpv ندارد و در خون فقط آنتی بادی های این ویروس یافت می شوند. در نتیجه نمیتوان فهمید که فرد در حال حاضر به Hpv مبتلا است یا خیر. متخصصان نیز آن را توصیه نمی کنند.

آیا افراد مبتلا به hpv باید از نظر سایر بیماریهای جنسی آزمایش شوند؟

بله. افرادی که درگیر ویروس اچ پی وی می باشند، شانس بیشتری برای ابتلا به ایدز HIV و هپاتیت دارند. در نتیجه بهتر است که برای انجام آزمایشات این دو بیماری هم اقدام کنند.

هزینه آزمایش hpv با دفترچه تامین اجتماعی

طبق اظهارات سازمان بهداشت، این آزمایش با دفترچه انجام نمی شود و آزاد می باشد. در سال 1398 هزینه آزمایشhpv pcr بین 300 تا 500 هزار تومان در آزمایشگاه های بزرگ و معتبر انجام می شود که این مبلغ در آزمایشگاه های فرهنگیان معادل 300 هزار تومان می باشد. ولی برای نرخ جدید سال 1399 باید به مراکز تشخیص مراجعه کنید.

مراکز انجام تست hpv اچ پی وی

خوشبختانه آزمایشگاه های فراوانی وجود دارند که این تست را انجام می دهند. شما می توانید پس از تهیه نسخه پزشک متخصص به آزمایشگاه های پاتوبیولوژی، ویروس شناسی و بسیاری از آزمایشگاه های دیگر مراجعه کنید. اگر ساکن تهران هستید و به دنبال این مراکز می گردید، می توانید به آزمایشگاه های زیر مراجعه کنید:

  • مرکز مقیمیان : خیابان شهید بهشتی. خیابان خالد اسلامبولی (وزرا). روبروی سینما آزادی. پلاک ۱۶
  • مرکز ناصرنیا : گیشا. خیابان نصر. خیابان ۳۴. بعد از تقاطع اول. نادری نیا. نرسیده به خیابان شهید فامیل محمدی. پلاک ۵۵. طبقه اول
  • مرکز اکبرآباد : خ نواب- خ محبوب مجاز- نرسیده به خیابان ناهید- جنب آموزش و پرورش سابق
  • مرکز خدمات سلامت جوادیه (برون سپار) :  تهرانپارس – انتهای خیابان جشنواره – خیابان زهدی – ابتدای خیابان ملکی – پلاک ۳۷۷

توجه کنید! حتما پس از تماس گرفتن و تعیین نوبت به این مراکز مراجعه کنید زیرا در غیر این صورت پاسخگو شما عزیزان نمی باشند.

اهمیت انجام آزمایش زگیل تناسلی و hpv در زنان

تست پاپ اسمیر و Hpv هر دو از آزمایشاتی هستند که از آنها برای شناسایی زگیل تناسلی داخل واژن و اینکه فرد به اچ پی وی مبتلا است یا خیر انجام می شوند. انجام این تست ها هر 3 یا 5 سال یک بار زیر نظر پزشک برای خانم ها ضرورت دارد. چرا که در صورت غفلت منجر به عارضه های جبران ناپذیری مانند سرطان شده و در صورت بروز زگیل تناسلی در بارداری، درصد بالایی برای مبتلا شدن جنین وجود دارد.

منبع : https://hpvdarman.com/articles/%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-hpv/

  • مهسا محمدی

آزمایش hpv

تست hpv

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی