درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

انواع فیستول مقعدی؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری

مهسا محمدی | چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

اگر شما هم این سوال را دارید که فیستول مقعدی چیست؟ باید بگوییم که این عارضه یکی از بیماری های عفونی نشیمنگاهی است. بیماری فیستول در انگلیسی با اصطلاح Fistula به کار برده می شود و انواع مختلفی دارد. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از فیستول ارائه دهیم، باید بگوییم یک کانال عفونی یا چرکی است که بین دو مجرا داخلی در بدن به وجود آمده و آنها را به یکدیگر متصل می کند. به طور معمول کسانی که تجربه ابتلا به آبسه مقعدی را داشته اند، به فیستول آنال نیز مبتلا می شوند. در ادامه این مطلب به بررسی علت، علائم و تمامی مسائل مربوط به این بیماری می پردازیم.

فیستول مقعدی یا آنال چیست؟

انواع فیستول مقعدی یا آنال

طبق گزارش سایت پزشکی medlife منظور از فیستول آنال ایجاد شدن یک کانال عفونی حاد و دردناک در قسمتی از روده (معمولا راست روده) است که مجرای آن روی پوست اطراف مقعد ظاهر می شود. اگر این عارضه درمان نشده باقی بماند و فرد برای درمان فیستول مقعدی خود اقدام نکند، ممکن است این عفونت وارد خون شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارند که در زیر آنها را بررسی کردیم:

لازم به ذکر است که برای تشخیص دقیق نوع بیماری فیستولمقعدی فرد باید به متخصص جراحی یا آنورکتال مراجعه کند و توسط خود فرد امکان پذیر نمی باشد. 

فیستول چیست | کلینیک اچ پی وی

انواع فیستول مقعدی

انواع مختلف فیستول مقعدی بر اساس محل قرارگیری آن دسته بندی می شود. در موارد زیر به ترتیب رایج ترین تا کمیاب ترین نوع آن عبارتند از:

بین صفاقی یا داخل اسفنکتری

فیستول بین صفاقی یا داخل اسفنکتری با اصطلاح Intersphincteric fistula در پزشکی نام برده می شود. این کانال از فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و کاملا نزدیک به دهانه مقعد باز می شود.

ترانس اسفنکتریک 

فیستول ترانسفنکریک یا Transphincteric fistula در فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی و نزدیک به دریچه مقعد تشکیل می شود. سپس از اسفنکتر خارجی عبور کرده و یک یا دو اینچ در خارج از دهانه مقعد باز می شود. این نوع نسبت به داخل اسفنکتری فاصله بیشتری از دریچه رکتوم دارد. این نوع از فیستول می تواند در اطراف مقعد به شکل U قرار بگیرد  و دهانه های خارجی آن در دو طرف رکتوم وجود داشته باشند.( به این نوع فیستول نعل اسبی هم می گویند).

سوپرا اسفنکتریک

این کانال همچنین از فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و به سمت بالا و تا نقطه ای بالاتر از چین خوردگی های داخل رکتوم که برای هدایت مدفوع به بیرون می باشند، می رسد. فیستول Suprasphincteric به میزان یک یا دو اینچ در خارج از مقعد باز می شود.

اسفنکتریک خارجی

فیستول از نوع اسفنکتریک خارجی از روده بزرگ یا کولون سیگموئید شروع شده و به سمت پایین امتداد می یابد ، از ماهیچه بالا برنده مقعد عبور می کند و در اطراف آن باز می شود. این فیستول ها معمولاً در اثر آبسه آپاندیس ، آبسه دیورتیکول یا بیماری کرون ایجاد می شوند.

علائم

این بیماری نیز مانند هر عارضه دیگری همراه با نشانه های خاص خود ظاهر می شود. ما در ادامه تمامی آنها را آورده ایم تا با بیماری دیگری اشتباه نگیرید. شایع ترین علائم فیستول مقعدی عبارتند از:

  • درد
  • سرخی
  • تورم و التهاب اطراف مقعد
  • سوزش و خارش

همچنین در موارد پیشرفته ممکن است افراد علائم زیر را نیز تجربه کنند:

  • خون ریزی
  • حرکات روده ای یا دفع ادرار دردناک 
  • تب
  • خروج مایعی با بوی بد از سوراخ نزدیک به کانال رکتوم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لازم به ذکر است که هر زمان احساس آبسه تا توده ای در ناحیه نشیمنگاه خود داشتید، سریعا برای تشخیص و خالی کردن عفونت به پزشک مراجعه کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان خودتان سعی نکنید تا عفونت را تخلیه کنید زیرا به طور کامل خالی نشده و اکثرا باعث ایجاد فیستول می شود. اگر هر کدام از علائم بالا را داشتید، مراجعه در اسرع وقت به پزشک کاملا ضروری می باشد.

علت فیستول مقعدی چیست

همانطور که گفته شد، فیستول در 50% مواقع به دلیل عدم درمان آبسه مقعدی به وجود می آید. گاهی اوقات این آبسه مسدود شده و چرک آن زیر پوست می ماند. زمانی که این اتفاق می افتد، تجمع باکتری ها می تواند یک بافت متورم از آلودگی و میکروب به وجود بیاورد. پزشکان این توده چرکی جمع شده زیر پوست را آبسه می نامند.

مقاله کامل https://baladshim.ir/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-48785

  • مهسا محمدی

فیستول

فیستول مقعدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی