درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

خونریزی مقعد چه ارتباطی با بیماری بواسیر دارد؟

مهسا محمدی | چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

در حقیقت خونریزی مقعد مشاهده خون هنگام اجابت مزاج یا دفع باد روده می باشد. اکثر اوقات پیش از خونریزی افراد لکه های خون را روی دستمال کاغذی یا لباس زیر خود مشاهده می کنند. در صورت به وجود آمدن اختلال در هر قسمتی از دستگاه گوارش، به ویژه راست روده (روده بزرگ) ممکن است فرد دچار خونریزی مقعدی شود.

این عارضه دلایل گوناگونی داشته و رنگ خون خارج شده نسبت به مشکل ایجاد شده در قسمت های مختلف روده متفاوت است. به طور مثال خروج خون قرمز نشانه دردی در قسمت پایین روده یا همان کانال رکتوم است. در صورتی که خون تیره نشان دهنده مشکلی از در روده کوچک یا دستگاه گوارش فوقانی است.

چه بیماری هایی منجر به خونریزی مقعد می شوند؟

شاید در موارد بسیار انگشت شمار این عارضه دلیل خاصی نداشته باشد ولی در 98% افراد خونریزی مقعد نشانه ای از بیماری یا اتفاقی غیر طبیعی در داخل کانال رکتوم است که باید جدی گرفته شده و سریع تر برای درمان آن اقدام شود. علت های شایع خونریزی از مقعد شامل موارد زیر هستند:

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های شایع مقعدی بوده که به دلیل التهاب سیاهرگ ها به صورت برآمدگی خارج یا داخل از مقعد به وجود می آید. اگر این توده در داخل رکتوم ایجاد شود، به آن بواسیر یا هموروئید داخلی، و اگر خارج از مقعد بوجود بیاید، به آن هموروئید یا بواسیر خارجی می گویند.

از علائم بیماری بواسیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خارش در مقعد و شدیدتر شدن با گذشت زمان

  • ناراحتی و داشتن درد هنگام اجابت مزاج

  • مشاهده برآمدگی توده مانند یا گوشت اضافه در اطراف مقعد

  • مشاهده لکه های خون روی دستمال کاغذی یا لباس زیر پس از تمیز کردن

  • نیاز به مداوم رفتن به دستشویی و خروج نصفه مدفوع

از علت های شایع بواسیر می توان به یبوست مزمن، وارد شدن فشار به وریدهای مقعد، نشستن طولانی مدت در محل کار یا توالت، داشتن اضافه وزن (چاقی مفرط)، عدم تحرک، ورزش نکردن، سابقه خانوادگی و غیره اشاره کرد.

در صورت ابتلا به خونریزی مقعدی؛ بیمار سریعا باید به پزشک متخصص برای درمان بواسیر خود مراجعه کند.

 

روشهای درمان هموروئید

روشهای درمان هموروئید

درمان نقش بسیار مهمی در بهبودی فرد دارد پس باید بهترین و قطعی ترین روش را انتخاب کنید. لازم است این نکته را بدانید؛ اکثر کسانی که دچار بواسیر مزمن می شوند، کسانی هستند که به دلیل ترس خیلی دیر به درمان اقدام کردند. ولی امروزه با وجود روش نوین لیزر بواسیر در تهران و دیگر شهر ها، هیچ دلیلی برای ترس از درمان وجود ندارد. روشهای درمان عبارتند از:

 درمان بواسیر با لیزر

در این روش محل زائده به صورت موضعی بی حس شده و توده بواسیر از ریشه سوزانده می شود تا احتمال بازگشت مجدد به صفر برسد. از آنجا که اشعه لیزر محیط اطراف را تحت الشعاع قرار می دهد، امکان التهاب دیگر سیاهرگ های مقعد وجود ندارد. طی عمل با لیزر فرد هیچ گونه عوارض بیهوشی را تجربه نمی کند. طول درمان در کل کمتر از 45 دقیقه بوده و به صورت سرپایی انجام می شود تا فرد بتواند پس از عمل به کارهای روزمره خود ادامه دهد. دوره بهبود زخم کامل لیزر هموروئید حداکثر یک هفته می باشد.

عمل جراحی یا هموروئیدکتومی باز و بسته

روش عمل جراحی که به آن هموروئیدکتومی نیز گفته می شود، پیش از لیزر کاربرد بسیاری داشته اما امروزه به دلیل عوارض پس از عمل، به ندرت استفاده می شود. طی این روش پزشک چندین برش کوچک در اطراف توده ایجاد میکند تا بتواند سیاهرگ ها را خارج کند. اگر پس از عمل برش ها بخیه زده شوند، به آن هموروئیدکتومی بسته، و اگر تا زمان نقاهت باز بمانند، به این عمل هموروئیدکتومی باز گفته می شود. در طول عمل جراحی بواسیر، پزشک بیمار را بیهوش می کند.

رابربند

از رابربند برای درمان هموروئید داخلی استفاده می شود. به این گونه که بندی پلاستیکی به دور هموروئید بسته شده تا زائده پس از خشک شدن بیفتد. از این روش به ندرت برای درمان بواسیر استفاده می شود. 

استاپلر

استاپلر نوعی عمل جراحی بوده که هموروئیدوپکسی نام دیگر آن است. از این روش بیشتر برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 استفاده می شود. درمان با استاپلر تحت بیهوشی انجام شده و نسبت به روش جراحی باز معمولا بازدهی بهتری دارد.

شقاق یا فیشر مقعد

به طور معمول اغلب افراد یک بار هم که شده طی زندگی خود به شقاق (فیشر) یا همان زخم مقعدی مبتلا می شوند. معمولا شقاق طی 2 الی 4 هفته بهبود میابد ولی اگر این زخم پس از 4 هفته از بین نرفت، مزمن شده و برای درمان آن باید راه حل جدی در نظر گرفته شود. علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد شکاف یا پارگی در پوست اطراف مقعد
  • بوجود آمدن اسکین تگ یا گوشت اضافه
  • سوزش یا خارش در ناحیه نشیمنگاه
  • لکه های خون روی دستمال کاغذی یا لباس زیر
  • درد شدید در ناحیه مقعد هنگام حرکت روده (در موارد مزمن)

شقاق مقعدی می تواند بنا به دلایل مختلفی به وجود بیاید و شایع ترین علت های آن عبارتند از: تنگی بیش از حد عضلات مقعد، اسپاسم کانال رکتوم، بیماری کرون، بیماری التهابی روده و فشار آوردن هنگام زایمان طبیعی.

روشهای درمان شقاق

روشهای درمان شقاق

از آنجا که شقاق یکی از رایج ترین بیماری ها در سنین مختلف است، در نتیجه اگر شما هم جزو کسانی هستید که دچار آن شده است، نیاز به نگرانی نیست زیرا با روش های درمانی جدید در کمتر از نیم ساعت این عارضه قابل درمان است. روشهای درمان شقاق عبارتند از: 

درمان شقاق با لیزر

اشعه لیزر قادر است که زخم شقاق را به خوبی جوش داده و عفونت اطراف آن را نیز از بین ببرد. امروزه جدیدترین و بهترین روشی که برای درمان از آن استفاده می شود، لیزر CO2 است که در کلینیک پزشک تحت بی حسی موضعی، به صورت سرپایی انجام می شود. بیمار طی این عمل هیچگونه درد، سوزش یا خارش حس نمی کند. به علاوه بزرگترین مزیت لیزر این است که بیمار بلافاصله پس از عمل می تواند به کارهای روزمره خود ادامه دهد. 

عمل جراحی اسفنکتروتومی

متداول ترین روش جراحی شقاق، اسفنکتروتومی است. طی این روش پزشک عضلات مقعد را شل می کند تا زخم شقاق به مرور زمان بهبود پیدا کند. دوره درمان و نقاهت آن به دلیل زمان بر بودن، مورد قبول اکثر بیماران نیست ولی با این حال از بین روش های جراحی، اسفنکتروتومی بازدهی بهتری دارد.

عمل جراحی فیشرکتومی

فیشرکتومی یکی دیگر از روشهای جراحی است که از نظر عمل شباهت زیادی به اسفنکتروتومی دارد با این تفاوت که در این روش لبه های خارجی شقاق با استفاده از تیغ جراحی بریده می شوند.

فیستول مقعدی

فیستول یکی از بیماری های عفونی نشیمنگاه می باشد که تشکیل شده از یک کانال چرکی بوده و دو عضو مجاور از بدن را به یکدیگر متصل می کند. بطور مثال در برخی از افراد می تواند بین مقعد و واژن ایجاد شود. اکثر کسانی که دچار آبسه مقعدی می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به فیستول قرار می گیرند. زیرا آبسه هایی که درمان نشده باقی بمانند، راهی به خارج پوست پیدا می کنند تا بتوانند چرک خود را تخلیه کنند. همچنین بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو یا کرون در پیش آمدن فیستول نقش دارند.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی