درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان بواسیر خارجی (ترومبوزه)

مهسا محمدی | چهارشنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

سیاهرگ های بواسیری یا هموروئیدی دقیقا در انتها روده بزرگ یا در مقعد قرار دارند. این رگ ها که با نام بالشتک های هموروئیدی هم شناخته می شوند، ممکن است بر اثر عوامل متعددی ورم کرده و موجب درد و اذیت فرد حتی در نشستن شوند. بیماری بواسیر به تنهایی ممکن است هم در داخل مقعد و هم خارج از آن ایجاد شود. نکته ای که در اینجا آن را مورد بررسی قرار می دهیم، هموروئید یا بواسیر خارجی است و زمانی اتفاق می افتد که رگ های هموروئیدی با لخته های خون پر شوند که اصطلاحا به آن ترومبوزه هم گفته می شود.

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

بواسیر با هموروئید همان عروق خونی متورم یا واریسی در ناحیه مقعد است، که در اثر اعمال فشار بیش از اندازه ایجاد می شود. در صورتی که بر روی این عروق بیرون زده از مقعد فشار وارد شود، درون آنها خون تجمع کرده، و اصطلاحاً هموروئید ترومبوزه روی می دهد. یا به بیانی دیگر در صورتی که درون هموروئید، لخته خون ایجاد شود، فتق ترومبوز روی می دهد. این وضعیت خطرناک نیست اما می تواند به شدت دردناک باشد.

علائم بواسیر یا هموروئید خارجی و ترومبوزه

این عارضه از ابتدا به شکل ترومبوزه نبوده و به مرور زمان و عدم توجه برای مراجعه به درمان دردناک می شود. نشانه های آن در ادامه آورده شده اند تا به طور کامل با آنها آشنا شوید:

  • خارش در اطراف ناحیه مقعد
  • خونریزی همراه با حرکت روده ای
  • تورم و یا بیرون زدگی بافت اطراف مقعد
  • درد در نواحی اطراف بافت هموروئیدی

هموروئید خارجی ترومبوزه می تواند آلوده شده و در آن عفونت تجمع نماید که در این صورت آبسه رخ داده و همراه با علائمی مانند تب ظاهر می شود.

جهت مشاهده عکس هموروئید خارجی کلیک کنید.

علل بواسیر یا هموروئید خارجی و ترومبوزه

هموروئید ترومبوزه ناشی از افزایش فشار وارده بر روی عروق داخلی رکتوم ایجاد می شود، این افزایش فشار ناشی از عوامل زیر ایجاد می شود:

  • یبوست
  • اسهال
  • حرکات روده نامنظم
  • حاملگی
  • زایمان طبیعی سخت
  • کهولت سن
  • نشستن برای مدت زمان طولانی (مسافرت با قطار یا هواپیما)

پزشکان به طور دقیق نمی دانند چرا برخی افراد دچار لخته های خون یا همان ترومبوزه می شوند.

پیشگیری از ابتلا به هموروئید ترومبوزه

درمان بواسیر خارجی هموروئید

جلوگیری و پیشگیری از هموروئید امکان پذیر نیست، اما انجام راهکار های زیر می تواند خطر ابتلا به این بیماری کاهش دهد:

  • مصرف غذاهایی با فیبر بالا: رعایت رژیم غذایی با فیبر بالا به منظم شدن حرکات روده ای کمک می کند. مصرف خوراکی هایی مثل کلم بروکلی، سبوس گندم، ماکارونی و بلغور جو دوسر با درصد بالایی فیبر در جلوگیری از بواسیر موثر است.
  • افزایش فعالیت بدنی: اجتناب از نشستن برای مدت طولانی و راه رفتن حداقل هر یک ساعت یکبار می تواند به جلوگیری از هموروئید کمک کند.
  • جلوگیری از یبوست: اگر دچار یبوست هستید، بجای وارد آوردن فشار بیش از حد به مقعد، می توانید از داروی های نرم کننده کننده مدفوع استفاده کنید. البته نباید در مصرف این داروها زیاده روی نمود.
  • مصرف کافی آب: هیدراته نگه داشتن بدن می تواند احتمال ابتلا به یبوست را کاهش دهد. باید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب نوشید.

روش های درمان بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

معمولا برای درمان هموروئید ترومبوزه یا بواسیر خونی از روش ترومبوکتومی استفاده می شود. این یک روش، از بین انواع راه های درمان بواسیر خارجی با استفاده از جراحی کوچکی است که در طی آن جراح خون را از هموروئید تخلیه می کند. قبل از انجام این روش بیمار بیهوشی دریافت می کند تا دردی را احساس نکند.

اگر بلافاصله بعد از تجمع خون در هموروئید برای درمان اقدام کنید، ترومبوکتومی موثر تر است. اما اگر این روش به درمان بیماری کمک نکند. لازم است از سایر روش ها برای درمان هموروئید استفاده کنید. اگر ترومبکتومی موثر نباشد، نیاز به انجام جراحی است. انواع گزینه های جراحی عبارتند از :

هموروئیدکتومی: این عمل جراحی برای حذف بواسیر، شامل عروق خونی و لخته خون است. این روش ممکن است تحت بیهوشی عمومی انجام شود. این روش بیشتر از سایر گزینه های تهاجمی است، بنابراین تنها در موارد شدید انجام می شود.

بستن باند لاستیکی: این روش شامل بستن باند لاستیکی در اطراف هموروئید است. بستن این باند جریان خون را متوقف می کند و باعث می شود، در طی چندین روز بافت هموروئیدی خشک شده و از بین برود.

هموروئیدوپکسی یا استاپلر: در این روش با قطع جریان خونرسانی به بواسیر به درمان و از بین بردن آن می پردازند. این روش درمانی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

source: https://www.destinationiran.com/fa/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF.htm

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی