درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان زگیل تناسلی؛ شایع ترین بیماری جنسی دنیا

مهسا محمدی | چهارشنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

متاسفانه بیماری های منتقله از راه جنسی روز به روز افراد بیشتری را درگیر می کنند و به طور چشمگیری آمار مبتلایان زن و مرد از قبیل جوانان، نوجوانان و بزرگسالان در حال افزایش هستند. به گونه ای که طبق آمار سالانه بالغ بر 20 میلیون نفر به آمار این بیماری ها اضافه می شود. امروزه شایع ترین بیماری جنسی در جهان ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی یا اچ پی وی hpv می باشد که منجر به ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان می شود.

سن افراد ارتباطی برای ابتلا به زگیل ندارد. اگر دختران و پسران پیش از داشتن رابطه جنسی واکسینه نشوند و حین رابطه از عوامل محافظ مانند کاندوم استفاده نکنند، می توانند در معرض ابتلا به این ویروس قرار بگیرند.

همچنین طبق سندات، آمار دختران مبتلا به ویروس اچ پی وی از پسران بیشتر است. زیرا امکان رشد زگیل داخل دستگاه تناسلی (واژن) هم وجود دارد که بسیاری ممکن است متوجه آن نباشند.

بهترین روش برای از بین بردن و درمان، لیزر زگیل تناسلی می باشد که این تگ های گوشتی را از ریشه سوزانده و احتمال عود و انتقال به شریک جنسی را به صفر می رساند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی تگ های گوشتی کوچکی هستند که در ناحیه تناسلی واژن، مقعد، آلت تناسلی و دهان بر اثر ابتلا فرد به ویروس اچ پی وی می توانند رشد کنند. این بیماری به انگلیسی genital warts می شود. این تگ های گوشتی معمولا به رنگ پوست، قهوه ای یا صورتی هستند که تکی رشد کرده و در صورت عدم درمان به صورت انبوه و خوشه ای می شوند.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس پاپیلوما انسانی با نام اختصاری ویروس اچ پی وی HPV  شایع ترین ویروس جنسی است. این ویروس سویه های مختلفی دارد که فقط 4 نوع آن منجر به زگیل در نواحی تناسلی می شوند. دو نوع کم خطر آن HPV 6, HPV 11 و دو نوع پر خطر آن HPV 11 , HPV 16 هستند. در صورتی که فرد به این ویروس مبتلا شده و درمان نشده بماند، سلامتی او در خطر قرار می گیرد.

علائم 

علائم این بیماری نسبت به سیستم ایمنی بدن افراد مختلف، متفاوت است.

به نقل از healthline؛ 

When someone first gets an STD, they may not notice symptoms for some time. In fact, many may not develop symptoms at all.

هنگامی که فردی برای اولین بار به بیماریهای منتقله از راه جنسی مبتلا می شود، ممکن است مدتی متوجه علائم نشود. در حقیقت، بسیاری از افراد ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند.

بسیاری از مردم اطلاعی از وجود ویروس در داخل بدن خود ندارند. حتی بسیاری از زنان زگیل ها را هم مشاهده نمی کنند. زیرا داخل واژن آنها ایجاد شده است و تنها با دادن آزمایش پاپ اسمیر متوجه آن می شوند.

به طور کلی نشانه های ویروس اچ پی وی شامل موارد زیر است:

  • زگیل تناسلی از نوع تخت، خوشه ای یا تکی
  • سرطان رحم و دستگاه تناسلی
  • ایجاد زگیل در داخل گلو یا دهان
  • ابتلا به سرطان گردن، گلو یا سر

از علائم زگیل های تناسلی هم می توان به ایجاد زائده های ریز و گوشتی همراه با خارش، التهاب یا خونریزی در صورت کنده شدن اشاره کرد.

منبع: فردا نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی