درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

فیلتر ممبران تصفیه آب، کاربرد و انواع آن چیست؟

مهسا محمدی | دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر
غشاهای فیلتراسیون یا همان فیلتر ممبران که ممبرین نیز نامیده می شوند، در اصل موانع ریز حفره ای ساخته شده از مواد پلیمری، سرامیکی یا فلزی هستند که برای جداسازی مواد محلول (املاح)، کلوئیدها یا ذرات ریز در آب های آشامیدنی استفاده می شوند.

آنها با استفاده از یک ممبران یا غشای نیمه تراوا؛ آب مایع را به دو جریان مجزا تقسیم می کنند. این فیلترها انواع متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی تک تک آنها می پردازیم…

فیلتر ممبران چیست؟

کلمه ممبران Membrane که در لغت به معنی غشا می باشد، یکی از قسمت های اصلی در تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون می باشد. از فیلتر ممبران برای حذف مواد محلول و ذرات ریز آلی استفاده می شود و این محصول این پتانسیل را دارد که به طور مداوم ناخالصی ها را از پساب ها جدا کند.

در مقایسه با روشهای دیگر، این فرایند دارای ویژگی های خاصی مانند مقاومت در برابر افزایش دما، محیط های شیمیایی نامطلوب و حمله میکروبی است. در نتیجه بهتر است دستگاه تصفیه آبی که تهیه می کنید، حتما دارای فیلتر ممبران باشد.

انواع فیلتر ممبران و روش عملکرد آنها

همانطور که در ابتدا گفته شد، فیلترهای ممبران (غشایی) به عنوان مانعی برای جداسازی آلاینده ها از آب عمل کرده یا ذرات آلوده کننده آب را حذف می کنند. اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون همه از ممبران در فرایندهای مختلف فیلتراسیون خود استفاده می کنند.

روش کار فیلتر ممبران یا ممبرین تصفیه آب

اگر بخواهیم در روش کارکرد این فیلتر دقیق تر شویم، می توان آن به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

اسمز معکوس

به ممبران نیمه تراوا فشار وارد کرده و این عمل به مولکول های آب اجازه می دهد تا از طریق آنها عبور کنند. در نتیجه ترکیبات معدنی محلول در آب تخلیه می شوند. در این قسمت می توان گفت که دو جریان مجزا ایجاد شده است.

اولترافیلتراسیون

روش اولترافیلتراسیون یا UF بر خلاف ممبران اسمز معکوس آب را جدا نمی کند و در واقع فقط یک فیلتر ذرات بسیار ریز یا رسوب گیر است. با فیلتراسیون مکانیکی ذرات تا ۰٫۰۲۵ میکرون نمی توانند از ممبران اولترافیلتراسیون عبور کنند.

نانوفیلتراسیون

فناوری غشای نانوفیلتراسیون بسیار شبیه به اسمز معکوس عمل می کند، با این تفاوت که فیلتراسیون به خوبی اسمز معکوس فشار وارد نمی کند.

تفاوت بین ممبران اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس چیست؟

دو روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون دارای تفاوت بسیاری هستند. اسمز معکوس قادر به حذف مواد معدنی محلول در آب بوده در حالی که اولترافیلتراسیون UF فقط مواد جامد یا ذرات را فیلتر می کند. همچنین اسمز معکوس قادر است مواد معدنی محلول را که از غشای اولترافیلتراسیون عبور می کنند خارج کند.

بهترین نوع این فیلترها برای دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان این فیلتر را تولید می‌کنند که هرکدام کارایی خاص به خودشان را دارند، از متریال ویژه‌ای ساخته شده‌اند که لایه‌ها و غشای موجود در آن ها متفاوت است.

منبع:

http://tadbirkhabar.com/?p=17980

  • مهسا محمدی

فیلتر ممبران

فیلتراسیون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی