درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

درمان ها

درمان ها یک مجله خبری است

نکات بهداشتی مو

مهسا محمدی | سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۳۸ ق.ظ | ۱ نظر


موادی که در ساختمان لوله رنگ مو استفاده شده از دو بخش تشکیل شده: ۱٫ بخش رنگی، ۲٫ عمق رنگ.

بخش رنگی. این بخش عینا مانند ساختمان دانه‏ های رنگی داخل مو است که از دانه‏ های قرمز و زرد و آبی (رنگ‏های اصلی) تشکیل شده است و در تمام رنگ‏ های مشکی روشن وجود دارد ولی نسبت آنها هرچه از رنگ مشکی به طرف رنگ‏ های مشکی خیلی بیشتر از مقدار رنگ آن در رنگ‏ های روشن است و در رنگ‏ های روشن رنگ زرد خیلی بیشتر از رنگ‏ های تیره وجود دارد.

عمق رنگ. عمق رنگ یا ماده خاکستری که در اصطلاح شیمی به آن اکسی بیان می‏ گویند. بیشترین حجم رنگ مو را تشکیل می‏  دهد و در رنگ‏ ها به جای قسمتی از ماده خاکستری از کرم ویتامینه استفاده می ‏شود. که از خشکی زیاد مو جلوگ‏یری می‏ کند. وقتی قسمت رنگی با ماده خاکستری جمع شود ماده‏ ای به وجود می‏ آورد به نام ذرات نهائی رنگ که با آب اکسیژنه ترکیب شده سبب رنگ ‏شدن موها می ‏شود.

رشد و سلامتی مو بستگی به سه عامل مهم دارد.

تغذیه مناسب و کافی، رعایت بهداشت، فعالیت منظم غدد چربی. ریزش مو ممکن است در اثر عوامل طبیعی و یا غیرطبیعی باشد.

عوامل طبیعی ریزش مو عبارت است از: پیری، وراثت در خانواده‏ای که پدر یا مادر دچار طاسی یا کم‏موئی باشند معمولا فرزندان آن خانواده هم دچار کم ‏مویی هستند.

عوامل غیرطبیعی ریزش مو: غم و اندوه، شوک‏ های ناگهانی، مطالعه و تفکر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب، بروز اختلال در ترمیم‏ های سلولی. چربی بیش از حد، خشکی بیش از حد، شوره سر، موخوره، شکستگی مو، عفونت‏ های قارچی، عوامل عفونی در هر نقطه بدن کم‏ خونی و ضعف عمومی، زایمان‏ های متعدد و حساب‏ نشده استفاده بیش از حد از مواد شیمیائی مانند، فر، صاف، رنگ، دکلره و غیره.

موخوره عبارت است از دو یا چندشاخه شدن نوک موها موخوره در اثر کم شدن و یا خشک‏ شدن مایع کورتکس (آب داخل مو) به وجود می‏ آید. شکنندگی مو و خشکی بیش از حد مو و موخوره موقعی در مو ظاهر می‏ شود که تمام چربی روی مو از بین رفته باشد.

علل از بین ‏رفتن چربی مو عبارت است از شستن با شامپوهائی که Phآن قلیائی یا قلیائی ضعیف باشد. به کار بردن مکرر مواد شیمیائی مانند رنگ دکلره پرمتانت (فرار) استفاده مکرر از سه‏ شوآر قرار گرفتن مو در برابر آفتاب. استفاده مکرر از آب شور دریا خوب آب‏کشی نکردن موها هنگام شستشوی سر.

برای مبارزه با موخوره، استفاده از شامپوهائی که Ph آنها خنثی یا اسیدی باشد. استفاده از شامپو بچه یا یک شامپوی ملایم به اضافه دو عدد زرده تخم‏ مرغ پایه نسبت مساوی نرم‏ کننده و شامپو کوتاه کردن موها هر ماه یک سانت. استفاده از روغن‏ های  گیاهی مانند نارگیل، و غیره، گنجانیدن میوه و سبزیجات تازه در هر وعده غذائی، نوشیدن مایعات و آب بیشتر.

وقتی که مواد فر را روی موها می‏ زنیم فعل و انفعالاتی صورت می ‏گیرد.

ضخیم شدن موها به وسیله داروی که Ph قلیایی دارد.

http://moo.clinic/wp-content/uploads/2017/01/hair-care-tips-for-rough-hair-300x153.jpg

باز شدن دریچه‏ های مو، داخل شدن هیدروژن که یکی از ماد شیمیایی است که داخل داروی فر وجود دارد به ساختمان مو، جابجا شدن پل های گوگردی موقعی که هیدروژن وارد موها نشد مهم ترین عملی که انجام می‏ دهد پل های گوگردی مو را جابجا می‏ کند در اصل استخوان‏ بندی موها را تغیر می‏ دهد.

ورود اکسیژن توسط توترالیزان (محصول خنثی اوشیت فر) چنانچه مدت زیادی داروی فر روی موها بماند هیدروژن داروی فر موها را خراب می کند بنابراین پس از مدت زمان معینی بایستی به وسیله عاملی هیدروژن‏ های داخل مو را بیرون بکشیم در نوترالیزان مقداری اکسیژن است، اکسیژن از راه دریچه‏ های مو داخل ساختمان مو شده با هیدروژن وارد شده قبل تشکیل آب می‏ دهند و خروج مواد قلیائی از موها در حد مناسب، پس از صاف‏ کردن یا فرکردن بایستی کاری کنیم که هر دو عمل روی موها ثابت بماند از تثبیت ‏کننده که مانند لعابی روی موها را بگیرد استفاده می‏کنیم در صورت وجود تعداد بی‏ شمار موی سفید تنها مواد رنگی دایم است که می‏تواند آنها را پوشش دهد پس بسته‏ های دوتائی تهیه کنید که یکی از آن ها محتوی رنگ باشد و دیگری محتوی اکسیدان و بعد آنها را با هم مخلوط کنید، اکسیدان یا همان آب اکسیژنه ماده‏ای است که باعث می ‏شود رنگ به مغز تک تک تارهای مو نفوذ کند تا رنگ بیشتر و بهتر روی مو بماند اما بهترین رنگ‏ های نیز عوض می‏ شوند و تغییر می‏ کنند می‏ توانید موهای تان را کم‏رنگ هم بکنید پس از هر چهار هفته لازم است تا انتها با ریشه موها مجددا کمی رنگ شود.

تیوپ رنگ ‏های کنونی، استفاده از رنگ را دقیقا در محل ریشه که می‏خواهید آسان و امکان‏پذیر ساخته ‏اند. ریشه یا انتهای مو جائی است که موهای تازه روییده نمایانند. ضرری که رنگ‏های اکسیده دارند این است که مو را خشک و شکننده متخلخل می‏کند پس در این حالت از نرم‏ کننده زیاد استفاده نمائید.

شعار ما در مورد مراقبت از مو این است (پاکیزه و تمیز نگاه داشتن مو) مرتب پوست سر و موهای تان را بشوئید البته این شستشو را هر روز یا یک روز در میان بسته به سختی و خشکی شوره سر می‏توان انجام داد.

شما چنانچه مو و پوست سرتان چرب باشد باید از شامپوی گیاهی استفاده نمائید. چون شستشوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیائی به موی سر آسیب می‏ رساند.

ماساژ دادن و برس ‏زدن روزانه مو در معالجه شوره سر بسیار سودمند است این دو عمل گردش خون پوست سر را تقویت می‏ کند. حجم ترشح چربی را بالا می ‏برد و سلول ‏های مرده چسبیده به پوست سر را سست می ‏کند تا از آن به راحتی جدا شوند. در صورت ابتلا به شوره خشک برای ماساژ پوست سرتان به خصوص پیش از شستشوی آن از روغن استفاده کنید و بالاخره از روغن حیوانی، کمتر از نباتی مایع بیشتر مصرف کنید. از خوردن آجیل و شکلات و غذاهای سرخ‏ شده بپرهیزید.

غذاهای گیاهی، گوشت سفید مرغ و ماهی شیر و فرآورده‏ های آن و غذاهای پرویتامین را که دارای ویتامین‏ های آ و ای و ب کمپلکس هستند در رژیم غذائی خود بگنجانید.

متخصصان و کارشناس های کلینیک پوست و مو آماده ارائه خدمات در زمینه کاشت مو و ترمیم مو هستند.

منبعکلینیک پوست و مو

 

  • مهسا محمدی

نظرات  (۱)

  • تقویم سررسید 96
  • شرکت تبلیغاتی پارت چاپ ... دیدنش ضرر نداره

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی